به گزارش تیزلند، به نقل از گروه آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، مرضیه گُرد رئیس سازمان مدارس غیردولتی، توسعه مشارکتهای مردمی و خانواده وزارت اموزش و پرورش در حاشیه همایش مدیران و موسسان مدارس غیردولتی و مراکز آموزش از راه دور در یاسوج اظهار داشت: برای اولین بار طرح صلاحیت حرفهای معلمان مدارس غیردولتی اجرا میشود و این طرح با بررسی سوابق و تجارب معلمان در رشتههای مختلف تحصیلی انجام شده و کارت صلاحیت علمی صادر میشود و تا 2 سال و نیم آینده برای تمامی معلمان شاغل در مدارس غیردولتی اجرا میشود.
وی تصریح کرد: یک میلیون و 300 هزار دانشآموز در کشور در مدارس غیر دولتی تحصیل میکنند که حدود 11.8 درصد جمعیت دانشآموزی کشور است.
رئیس سازمان مدارس غیردولتی، توسعه مشارکتهای مردمی و خانواده وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: 270 هزار مدیر و معلم، کار تدریس و برنامهریزی آموزشی و پرورشی آنها را برعهده دارند.
گُرد، یکپارچه سازی مراکز پیش دبستانی با حوزه آموزش ابتدایی را از اولویتهای مهم حوزه مشارکتهای آموزش و پرورش دانست و افزود: نظارت آموزشی، کیفیت بخشی و تقویت بنیه علمی جهت ارتقای فعالیت مدارس غیردولتی در دست اجراست.
رئیس سازمان مدارس غیر دولتی، توسعه مشارکتهای مردمی و خانواده وزارت آموزش و پروررش خاطر نشان کرد: کهگیلویه و بویراحمد با یک درصد پیشرفت جمعیت دانشآموزی مدارس غیردولتی از استانهای فعال در این عرصه است.
منبع دریافت این مطلب : خبرگزاری فارس
این کتاب برای چه کسایی مناسبه؟
این کتاب برای کلاس سومی های عزیز که می خوان تو درس ریاضی موفق تر باشن مناسبه.
فایده ی این کتاب چیه؟
این کتاب به شما کمک میکنه تا متناسب با مطالب هر کتاب، تمرین های مختلف از نوع جای خالی، جورچین، تستی، تشریحی و ... رو حل کنید و لذت ببرید.
در بعضی از قسمت های کتاب خلاصه ی کوتاهی از درس و در بعضی قسمت ها سوالات سخت تری مطرح شده. البته برای اونا جواب و راهنما هم وجود داره.
تعداد صفحات این کتاب چندتاست؟
این کتاب 120 صفحه داره.
مولف این کتاب کیه؟
مولف این کتاب آقای اکبر کشفی هستند.
قیمت این کتاب چنده؟
قیمت این کتاب 15000 تومنه.
میخوای قسمتی از این کتاب رو ببینی؟
برای دانلود و مشاهده ی بخشی از این کتاب اینجا کلیک کنید.
یرای خرید اینترنتی کتاب ریاضی سوم دبستان کتاب کار انتشارات خیلی سبز می توانید به فروشگاه کتاب کمک درسی نیمکت به آدرس www.nimkatbook.ir مراجعه نمایید.
کلمات کلیدی: خیلی سبز| کتاب ریاضی سوم ابتدایی | خرید کتاب ریاضی | سوم ابتدایی | سوم دبستان
- See more at: http://tizland.ir/show/?id=1503#sthash.TKKoutf1.dpuf
کتاب مامنی است که میشود به آن پناه برد و ساعتها از آن لذت برد. وقتی که اهل کتاب و کتاب خواندن هستی با هر کتاب، صاحب دنیایی میشوی که آدمهایش را با تخیل خودت ساختهای و فقط یک کتابخوان است که میتواند تمام این لذتها را درک کند.
اما چطور میشود که یک نفر به مطالعه عشق میورزد و اما دیگری فقط زمانی دست به مطالعه میبرد که مجبور است؟ اگر کسی در پاسخ به این سوال که چرا مطالعه نمیکنی؟
بگوید: چون مطالعه کردن را دوست ندارم! چه کاری میتوان کرد که خوشمزگی کتاب را به او چشاند! کتاب غذای روح است، اگر کسی این غذا را دوست نداشته باشد چطور میشود ذائقهاش را تغییر داد؟
والدین کتابخوان، فرزندان کتابخوان: مادران زیادی را میشناسم که دوست دارند فرزندشان کتابخوان بار بیاید، آنها برای رسیدن به این هدف کتابهای تصویری و غیرتصویری با اندازهها و محتواهای مختلف برای فرزندشان میخرند.
اما در نهایت از بیعلاقگی کودک خود، نسبت به مطالعه شکایت میکنند، چراکه نمیدانند آنچه فرزندشان را کنجکاو و علاقهمند به خواندن میکند، فقط دیدن کتابهای رنگییا رفتن به کتابفروشی و نمایشگاه کتاب نیست.
بلکه دیدن مادر و پدری است که همیشه مطالعه میکنند و درباره آنچه میخوانند با هم صحبت میکنند. به جای موعظه، بگذارید او ببیند که پدر و مادرش به مطالعه عشق میورزند، این بهترین پند و اندرز است.
اگر خودتان اهل مطالعه نیستید چطور انتظار دارید فرزندتان بدون دیدن هیچ الگویی علاقهمند به خواندن باشد؟ بد نیست اول از خودتان شروع کنید، هیچ وقت برای خواندن دیر نیست.
درباره آنچه خواندهاید حرف بزنید: برای اینکه فرزندتان به خواندن تشویق شود، درباره آنچه میخوانید گفتوگو کنید و دقت کنید چیزی را برای گفتوگو انتخاب کنید که برای او هم جذاب است.
مطمئنا صحبت کردن درباره مسائل پیچیده سیاسی و اقتصادی و... به او میفهماند که کتابها و روزنامهها و مجلات پر از کلمات سخت است که او هنوز معانیشان را نمیداند.
بد نیست هنگام خوردن صبحانه یا وقتی دارید او را به مهدکودکش میرسانید، درباره موضوعی که مورد علاقه فرزندتان است
یک مطلب ساده و جالب از روزنامه نقل کنید یا وقتی در خانه هستید و مشغول مطالعه، بیمقدمه مطلب مورد علاقهاش را برایش بخوانید، گویی همین الان آن را دیدهاید، این نکته را هم بگوییم که خواندن مطلب برای فرزندتان سبب تقویت درک مطلب و پرورش دایره لغات در او میشود.
هنگامی که میخواهید برایش کتاب بخوانید ابتدا جلد کتاب را به او نشان دهید تا حدس بزند کتاب درباره چه موضوعی است.
وقتی شروع به خواندن کردید، مراقب لحنتان هم باشید، مثلا برای هریک از شخصیتهای کتابی که میخوانید، یک لحن خاص استفاده کنید و وقتی داستان به جای هیجان انگیزش میرسد.شما هم لحنتان را تغییر دهید و بگذارید کودکتان با حوادث داستان درگیر شود .
گاهی از او بپرسید به نظرت حالا چه اتفاقی میافتد؟ میتوانید برای اینکه راحتتر حدس بزند تصاویر کتاب را هم به او نشان دهید.
این همراهی با فرزندتان سبب میشود هم او را نسبت به زبان نوشتار کنجکاو و علاقمند کنید، هم ارتباطی نزدیک با فرزندتان داشته باشید.
همیشه کتابی همراه داشته باشید: وقتی در مطب دکتر در انتظار رسیدن به نوبتتان هستید، وقتی در بانک در انتظار رسیدن شمارهتان هستید، وقتی در مترو منتظر رسیدن به مقصد هستید کتاب بهترین وسیله برای مفید کردن وقت خود و فرزندتان است.
راستش را بخواهید برای کسانی که اهل کتاب خواندن هستند همیشه انتظار با کتاب همراه است. کتاب برای زود گذشتن و شیرین کردن ساعاتی که دیر میگذرد معجزه میکند.
ویژهنامههای کودک و نوجوان را فراموش نکنید: کودکی که با شنیدن کتاب و دیدن تصاویر آن مانوس است، وقتی به سن مدرسه رفتن میرسد، در درسهایش پیشرفت بیشتری دارد و برای خواندن عجله میکند.
یادتان باشد که بین ساختار خانوادگی و موفقیت کودک در خواندن رابطهای مستقیم وجود دارد، اگر تا امروز برایش کتاب یا بخشهایی از روزنامه را میخواندید وقت آن رسیده تا سراغ ویژهنامههای کودک و نوجوانی بروید که روی دکههای روزنامهفروشی است.
به او اجازه دهید مجلات و روزنامههای مربوط به سن خود را ببیند و انتخاب کند که کدام را میخواهد. در خرید کتاب هم دقت کنید که آنچه انتخاب میکند یا شما به او پیشنهاد میدهید.
مناسب سن او باشد نه زیاد ساده و نه زیاد پیچیده. وقتی که کودک توانایی نسبی در خواندن و درک مطلب پیدا کرد، وقت آن است تا برای شما و دیگران بخواند. این کار برای کودکان بسیار لذتبخش است.
قانونی وجود ندارد که بگوید فقط بزرگسالان باید برای کودکان کتاب بخوانند، وقتی کودکان مشغول کتاب یا روزنامه خواندن برای شما هستند به آنها توجه کنید. یکی از روشهایی که کودک را به خواندن علاقهمندتر میکند.
خواندن اشتراکی است. یک صفحه شما و یک صفحه او، با این کار به فرزندتان نشان میدهید که شما هم از خواندن و شنیدن لذت میبرید ضمن اینکه از میزان روان بودن، درک مطلب و دایره لغات او هم آگاهی مییابید.
وقتی توانایی خواندن او را محک زدید به او پیشنهاد کنید که برای خواهر و برادر کوچکتر از خود نیز داستان بخواند تا هم اعتماد به نفس او را تقویت کنید و هم رابطه بین فرزندان را صلحآمیزتر از گذشته نمایید. ضمن اینکه کارهای شما هم سبکتر میشود.
کتابهای سری تهیه کنید: نمیدانم شما هم کتابهای «قصههای خوب برای بچههای خوب» را خواندهاید یا نه.
یادم میآید وقتی یک جلد از این سری را تمام میکردم با شوق سراغ جلد بعدی میرفتم. بسیاری از کتابهای سری، ارزش ادبی بالایی دارند، ضمن اینکه وجود جلد بعدی محرک بسیار خوبی است که کودکان را تشویق به تمام کردن کتاب میکند.
کتاب و فیلم را با هم همراه کنید: بسیاری از کارتونهایی که مورد علاقه فرزندان است، در اصل رمانهای معروفی است که به فارسی هم ترجمه شده است.
این کتابها را به فرزندتان پیشنهاد کنید و وقتی آن را خواند از او بخواهید برایتان توضیح دهد که آیا فیلم یا کارتون، توانایی منعکس کردن تمام اتفاقات داستان را داشته است یا نه.
یکی دیگر از ابزاری که میتوانید برای فرزندتان تهیه کنید سیدیها و نوارهای قصه است، فایلهای صوتی کتابها هم گزینه خوبی برای گوش دادن کتاب است.
با بزرگتر شدن فرزندتان در سبک کتابها تغییر بهوجود آورید: معمولا وقتی فرزندان به سن نوجوانی میرسند، با یک سردرگمی برای انتخاب کتاب مواجه میشوند، آنها دلشان میخواهد کتابهایی را بخوانند که بزرگترها مطالعه میکنند در حالیکه ممکن است این به نفع آنها نباشد.
بهترین کار این است که کتابهایی که مناسب نوجوانان باشد را به او پیشنهاد دهید و سعی کنید از میان کتابهای خودتان بهخصوص کتابهای ایام دبیرستانتان، هرکدام که مناسب اوست، به او قرض دهید.
از کتابها به عنوان منابعی که میتواند پاسخ سوالات نوجوانتان را بدهد استفاده کنید. بسیاری از فرزندان هنگامی که به سن بلوغ میرسند، برای یافتن پاسخ سوالاتی که مربوط به تغییرات جسمیشان است.
به دوستانشان پناه میبرند، اگر فرزند شما خجالت میکشد درباره تغییرات جسمیاش از شما سوال بپرسد، خودتان به او کتابی بدهید که پاسخ سوالاتش را بیابد.
احترام گذاشتن به کتابها را به فرزندان یاد بدهید: به فرزندتان نشان دهید برای تمیزی و سالم بودن کتابهایتان اهمیت قائل هستید.
دوستی داشتم که کتابهای کتابخانهاش را براساس موضوعات کتابها دستهبندی کرده و چیده بود. در یک دفترچه جدا هم اسامی تمام آنها را با همان ترتیب دستهبندی، یادداشت کرده بود.
هر وقت کتابی را به کسی امانت میداد در همان دفترچه نام امانتگیرنده را مینوشت تا بر اثر گذر زمان فراموش نکند کتابهایش را به چه کسانی قرض داده است.
بخشی از کتابخانهاش را هم اختصاص داده بود به کتابهایی که از کتابخانه محله و دوستانش امانت گرفته است. او همین روش را به فرزندش هم یاد داده بود.
علاوه بر این برای اینکه فرزندش نسبت به کتابهایش حس مالکیت بیشتری داشته باشد، مهری به نامش تهیه کرده بود «کتابخانه شخصی....» هنوز در خاطرم هست که هر وقت فرزندش کتاب تازهای میخرید با شوق نام خودش را ابتدای کتاب اش ثبت میکرد.
تشویق رفتارهای خوب: رفتارهای خوب کودکتان را با کتابهایی که دوست دارد تشویق کنید، تا هم رفتار خوب در او تقویت و تثبیت شود و هم بیشتر با کتاب مانوس شود.
بودجهای را به صورت ماهانه اختصاص به خرید کتاب دهید، به کتابفروشی و نمایشگاه کتاب بروید و اجازه بدهید کودکتان به اندازه بودجهاش هر کتابی که دوست دارد را بخرد و در آخر، اگر دوست دارید او هم اهل کتاب باشد، کمک کنید تا لذت مطالعه را بچشد و بعدها این لذت را به فرزندانش بچشاند.
منبع دریافت این مطلب : جام جم آنلاین
اگر فرزند شما فقط در یک یا دو درس دچار مشکلات جدی است، شاید مبتلا به یکی از اختلالات یادگیری باشد.
جالب است بدانید بسیاری از کسانی که ما آنها را به نام نابغه میشناسیم، در کودکی کودن شمرده میشدند، در حالی که به احتمال زیاد فقط در یک درس خاص دچار اختلال یادگیری بودهاند.
اینشتین در کودکی معنی و مفهوم کلمات و عبارات را تشخیص نمیداد، معلمش عقیده داشت او یک عقبمانده ذهنی است.
ادیسون هم که مخترع بزرگی است، در تمام طول تحصیلش کمترین نمرهها را از درس فیزیک میگرفت!
وقتی میگوییم کودکی دچار اختلال یادگیری است یعنی در مقایسه با فردی که از نظر هوشی با وی همسان است، در یک موضوع خاص (مثل روخوانی، ریاضی یا نوشتن) دچار ضعف چشمگیر است.
این ضعف با بهره هوشی او متناسب نیست؛ یعنی با توجه به ضریب هوشیاش، این ضعف توجیهپذیر نیست.
مطالعات نشان داده است برخی دانشآموزان در رشد جسمی و هوشی کاملا بهنجار هستند، اما هنگام ورود به مدرسه در جریان یادگیری دچار مشکلاتی میشوند که تنها با تشخیص اختلال یادگیری توضیح داده میشود.
ذکر این نکته ضروری است که اختلال یادگیری با عقبماندگی ذهنی تفاوتهای اساسی دارد؛ چراکه در این اختلال بسیاری از کودکان فقط در یک درس خاص ناتوان هستند، در حالی که در کودکان عقبمانده این ناتوانی در تمام ابعاد زندگی وی فراگیر و مشخص است.
انواع اختلال یادگیری
«تقریبا در تمام درسها عملکرد خوبی دارد، نمره ریاضیاش معمولا بالاست، در علوم و درسهای حفظی هم خوب عمل میکند، اما امان از دیکتهاش!
هر چقدر با او تمرین میکنم و دیکته میگویم فایده ندارد، همیشه نمره دیکتهاش پایین است. در هجی کردن کلمات مشکل دارد، هنگام نوشتن نهتنها اندازه کلماتی را که مینویسد غیرطبیعی است بلکه برخی از آنها را وارونه مینویسد.»
اینها حرفهای مادر صبای هشت ساله است، صبا در کلاس دوم ابتدایی درس میخواند، براساس تشخیص روانشناس او مبتلا به اختلال یادگیری در بیان نوشتاری و دیکتهنویسی است.
یکی از علامتهای مهم اختلال املا عدم مهارت در نوشتن است به گونهای که کودک برای نوشتن در یک فضای مشخص با مشکل مواجه میشود کودکانی که به این نوع از اختلال یادگیری مبتلا هستند
نوشتههای ناخوانایی دارند ضمن اینکه گاهی هنگام دیکتهنویسی کلمات را جا میاندازند یا وارونه مینویسند آنها حتی در گرفتن خودکار و کاغذ هم حالتهای عجیبی به دستشان میدهند.
«کیان امسال هم در درس ریاضی مشکل دارد، سال گذشته به زور معلم خصوصی توانستیم نمره قبولی بگیریم.
قبلا فکر میکردم یک پسر بچه کمهوش و کماستعداد دارم، اما وقتی سایر نمراتش را میدیدم یا وقتی که به تواناییاش در برقراری ارتباط، بازی با دوستان، ورزش و... دقت میکردم او را پسربچهای کاملا طبیعی و حتی در برخی زمینهها باهوش مییافتم.
سرانجام مشاور مدرسه مرا به یک روانشناس ارجاع داد و آن وقت بود که فهمیدم فرزندم اختلال یادگیری در ریاضیات دارد.» مشکل و ضعف در محاسبه ذهنی عملیات ریاضی ناشی از بیمعنا بودن ارقام و ناتوانی در انجام اعمال ریاضی است.
شدت ضعف این کودکان به حدی است که چپ و راست را نیز قاطی میکنند. آنها در درک مفاهیم ریاضی مشکل دارند.
اختلال خواندن هم نوع سوم اختلالات یادگیری است که در آن کودک در پردازش صداها مشکل دارد.
در واقع کودکان مبتلا به اختلال خواندن نمیتوانند کتابهای درس علوم، ریاضی و امثال آن را به سادگی بخوانند در واقع آنها در فهم کلمات، جملات و پاراگرافها مشکل دارند. در ایران میزان ابتلا به اختلال خواندن 11 درصد برآورد شده است.
برای درمان هر کدام از این اختلالات روشهای متفاوتی وجود دارد؛ مثلا در درمان اختلال ریاضی از موارد عینی و شبیهسازی برای مفاهیم انتزاعی استفاده میشود، ضمن اینکه برای آموزش اصول کمی مثل اندازه، حجم، فاصله و... از ابزار عینی و قابل لمس استفاده میشود.
در اختلال خواندن هم کتابهای درشت چاپ که واژگان را با فواصل زیاد منتشر میکند، به کار میرود.
برایدرمان اختلال نوشتن یا همان دیکتهنویسی معمولا از کلاسهای آموزشی و تقویتی استفاده میشود، اما به طور کلی والدین باید بدانند در صورت تشخیص اختلالات یادگیری بهتر است کودک به صورت تخصصی حمایت شده و در پی درمان باشد.
ضمن اینکه لازم است معلمان در جریان این ضعف قرار بگیرند و به قدر کافی راهنمایی شوند. در نهایت والدین و معلمان بیش از آنکه روی ضعف فرزند تمرکز کنند باید به نقاط قوت او پاداش دهند و انتظاراتشان را با توانایی کودک هماهنگ کنند.
منبع دریافت این مطلب : جام جم آنلاین
بدون شک والدین این کودکان را هم دیدهاید که در پی خرابکاریهای کودکشان چنان وانمود میکنند که اصلا هیچ اتفاقی نیفتاده و به رویشان نمیآورند و اگر هم عکسالعملی از میزبان یا دیگر مهمانان ببینند میگویند ما از آن دسته خانوادههایی هستیم که به فرزندمان آزادی عمل میدهیم تا بتواند هر چه سریعتر به پاسخ کنجکاویهایش برسد. معمولا در این مواقع هیچیک از دوستان یا بستگان بهطور مستقیم از گستاخی کودک شرور انتقاد نمیکند.
ولی به طور خصوصی و در غیاب والدین کودک، لب به انتقاد میگشایند و ابتدا از بیتفاوتی و بیفکری والدین کودک گستاخ گله و شکایت میکنند.
کودکان نمیدانند که در مهمانیها باید چگونه رفتار کنند. پس والدین باید به آنها بیاموزند که در مهمانیها چه نوع رفتاری داشته باشند تا مزاحمتی برای میزبان به وجود نیاورند.
بیتوجهی پدر و مادر به رفتارهای آزاردهنده فرزندان ممکن است در خانه قابل قبول باشد، ولی کودکانی که در نحوه رفتار با دیگران احساس مسئولیت ندارند و به اسباب و اثاثیه دیگران دستدرازی میکنند و رفتارهای ناخوشایند از خود نشان میدهند همگان را از خود میرانند.
مشکل اینجاست که والدین این کودکان به آنها نمیگویند مردم انتظار چه رفتاری از آنها را دارند و معمولا هم فردی غیر از والدین به کودک توضیح میدهد که چه رفتاری مناسب است.
اما چرا والدین چنین کودکان بیادبی، رفتار نادرست فرزندشان را متذکر نمیشوند؟ موسوی پاسخ میدهد والدین معمولا از بدرفتاری کودکان در حضور دیگران آزرده میشوند، اما رفتار آنها را نادیده میگیرند.
آنها از اینکه در حضور دیگران باید با فرزندشان چه نوع برخوردی داشته باشند مطمئن نیستند و حتی نوع تربیت ناصحیح، شان موجب شده که فرزندان از تذکر والدین سرپیچی کنند. در نتیجه والدین رفتار نادرست کودک را در معرض قضاوت دیگران قرار میدهند.
کودکان را با عطوفت تربیت کنید
بسیاری از والدین معتقدند که تربیت کودکان قضیه همه یا هیچ است در نتیجه عدهای خشمگین میشوند و تربیت را تنها از طریق تنبیه میسر میدانند، اما در مقابل برخی دیگر نیز بر این باورند که نباید فرزندشان را ناراحت کنند.
در واقع چون خودشان از گریه و ناراحتی کودکان آزرده میشوند این طرز تفکر را دارند. حجتالاسلام موسوی در این خصوص میگوید: این والدین فراموش میکنند که آموزش کودکان به عصبانیت نیاز ندارد و با مهربانی و آرامش نیز میتوان به آنان آموزش داد.
پدر و مادر باید حساسیتها، فشارهای روانی و رنجشهای فرزندشان را درک کنند تا بتوانند برنامه تربیتی خود را با مهربانی و محبت به اجرا درآورند.
به گفته این مشاور دینی کودکان به تربیت نیاز دارند. والدین باید محدودیتهای منطقی برای آنها تعیین کنند.
تعیین حدود به کودکان کمک میکند که بدانند هر چیزی در این جهان دارای نظم و حد و حدودی است. آنها خواهند آموخت که دیگران چه رفتاری را از آنها انتظار دارند، بر این اساس رفتاری پسندیدهتر از خود نشان میدهند.
کودک، چگونه یک مهمان خوش رفتار شود؟
سیدجواد موسوی به نکتههای کلیدی زیادی اشاره میکند که به والدین کمک میکند تا به فرزند خود یاد دهند که چگونه میتواند یک مهمان خوشرفتار باشد.
ـ کودکان زیر یکسال بهطور معمول پرجنب و جوش بوده و وسایل را به هم میریزند. والدین باید بهطور مستمر کودک را کنترل کنند و بهتر است او را در یک کالسکه قرار دهند.
ـ هرگز به کودکان اجازه ندهید که روی مبلها بالا و پایین بپرد، بهخصوص وقتی کفش به پا دارند.
ـ به فرزندتان بیاموزید که از کلمات مودبانهای همچون «لطفا»، «متشکرم» و «قابلی ندارد» استفاده کند و هنگامی که به تقاضا یا خواستههای او پاسخ منفی داده میشود بیهوده اصرار نکند.
ـ گاهی اوقات کودکان در منزل دیگران شلوغ میکنند تا توجه اطرافیان را به خود جلب کنند. باید گاهی آنها را برای قدم زدن به خارج از خانه ببرید تا یکنواختی دید و بازدیدهای خانوادگی، آنها را خسته نکند.
برخی از والدین نیز میتوانند برای مشغول کردن فرزند خود از وسایلی چون اسباببازی، کامپیوتر و کتاب استفاده کنند.
ـ اگر به کودک خود آموزش دهید که مانند یک مهمان، مودبانه رفتار کند، به او کمک میکنید تا در حضور دیگران و حتی در غیاب شما رفتاری شایسته داشته باشد. این یادگیری سرمایهای با ارزش برای آینده او خواهد شد.
ـ اگر کودکتان در یک محفل مهمانی کار نادرستی انجام داد، هرگز با دیگران درباره فرزند خود صحبت نکنید، حتی اگر او حضور نداشته باشد.
به جای این کار مستقیم با فرزند خود صحبت کنید و به او بگویید که چه انتظاری از او دارید و کجای کارش ناصحیح بوده است.
ـ هیچگاه از واژه «نمیتوانم» استفاده نکنید، زیرا کودک تشویق میشود در مورد خواستهاش اصرار کند. به او بگویید اجازه نداری فلان کار را انجام دهی و او را با اسباببازی و نظایر آن سرگرم کنید.
ـ وقتی همراه کودکان خود به ملاقات کسی میروید، اسباببازیهای او را به همراه داشته باشید. هیچگاه یک ملاقات را به یک دعوا و نزاع خانوادگی تبدیل نکنید و از اینکه به شما یا فرزندتان انتقادی شده است ناراحت نشوید.
ما در بسیاری از مواقع هنگامی که در وجود خود احساس تزلزل میکنیم موضع دفاعی و جنگجویانه به خود میگیریم.
ـ اگر شما در اجرای یک برنامه تربیتی استقامت داشته باشید و در هر شرایطی آن را ادامه دهید فرزندتان به اهمیت موضوع و جدی بودن شما پی خواهد برد و پس از مدتی با یک اشاره کوتاه منظور شما را متوجه خواهد شد.
ـ گاهی اوقات حتی با وجود یک برنامه تربیتی دقیق، امکان دارد فرزند شما در حضور دیگران رفتاری ناشایست مرتکب شود.
در چنین مواردی مروری به واقعه داشته باشید و با همسر خود مشورت کنید تا بتوانید از طریق بازنگری مدیریت خود، در آینده موفقتر عمل کنید.
ـ با فرزند خود در خانه و محیط بیرون رفتاری یکسان داشته باشید. داشتن رفتار دوگانه در خلوت و در حضور دیگران باعث سردرگمی فرزندان میشود و حد و مرزها را در هم میریزد.
منبع دریافت این مطلب : جام جم آنلاین