قانون تاسیس و اداره مدارس غیردولتی از سوی رییس جمهوری ابلاغ شد

قانون تاسیس و اداره مدارس غیردولتی از سوی رییس جمهوری ابلاغ شدبه گزارش تیزلند، به نقل ازخبرگزاری بولتن نیوز از روابط عمومی سازمان مدارس غیر دولتی و توسعه مشارکت های مردمی وزارت آموزش و پرورش، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در اجرای اصل یکصد و بیست و سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران 'قانون تاسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیر دولتی' که در جلسه علنی روز یکشنبه چهاردهم آذرماه 1395 مجلس شورای اسلامی تصویب و در هفدهم آذرماه 1395 به تایید شورای نگهبان رسیده بود، را برای اجرا به وزارت آموزش و پرورش ابلاغ کرد.

این قانون که مشتمل بر 39 ماده و 44 تبصره است بر اساس یکی از مواد این قانون، از زمان لازم‌الاجراشدن آن، قانون اجازه اخذ هزینه‌های مربوط به صدور اجازه تاسیس و تجدید امتیاز آموزشگاه های علمی آزاد مصوب یکم آذر ماه 1367 قانون تاسیس مدارس غیرانتفاعی مصوب 19 مهر ماه 1367 مجمع تشخیص مصلحت نظام و قانون اصلاح قانون تاسیس مدارس غیر انتفاعی مصوب ششم مرداد ماه 1387 نسخ می‌شوند.

در ماده یکم این قانون نیز تاکید شده است: در راستای ارتقای جایگاه نظام تعلیم و تربیت کشور ضمن تاکید بر ارتقای کمی و کیفی مدارس دولتی به منظور بهره گیری از مشارکت همگانی مردمی در امر آموزش و پرورش و تاسیس مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیر دولتی و بهره گیری از ظرفیت قوانین بالادستی و مستند به سیاست های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش کشور ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری و راهبردهای کلان و راهکارهای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، همچنین سند نقشه جامع علمی کشور با حفظ کارکردهای سیاستگذاری و نظارتی نظام، 'سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی' وابسته به وزارت آموزش و پرورش تاسیس می شود و رییس این سازمان، معاون وزیر است.

همچنین به منظور سیاستگذاری، برنامه‌ریزی، ساماندهی و نظارت بر اجرای این قانون، شورای سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و نظارت مرکزی و شورای نظارت استانی، شهرستانی و منطقه‌ای جهت نظارت بر مدارس و مراکز آموزشی یا پرورشی غیردولتی تشکیل می‌شود که در شورای مرکزی شخصیت های حقوقی مهمی همچون وزیر آموزش و پرورش، چند تن از معاونان و مدیران کل این وزارتخانه، نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی و نماینده کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی عضویت خواهند داشت.

بر اساس ماده 11 این قانون دولت موظف است همه‌ساله، یارانه مربوط به تسهیلات بانکی برای خرید زمین، ساختمان، احداث بنا، تجهیزات و تعمیرات مدارس غیردولتی را در لایحه بودجه سالانه کل کشور پیش‌بینی کند.

در ماده 12 نیز به وزارت آموزش و پرورش اجازه داده می‌شود مطابق قوانین و مقررات، زمین و ساختمان‌های مازاد بر نیاز خود را به صورت اجاره یا فروش به موسسان مدارس غیردولتی واگذار کند. آیین‌نامه نحوه تعیین قیمت فروش و اجاره و شرایط واگذاری ساختمان‌ها و اراضی مذکور ظرف مدت سه‌ ماه پس از لازم‌ الاجرا ‌شدن این قانون توسط وزارت آموزش و پرورش با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی تهیه و به تصویب هیات وزیران می‌رسد و واگذاری‌ها در هر محل مشروط بر آن است که دسترسی مردم به مدارس دولتی در آن محل دچار خلل نشود.

در ماده 13 نیز آمده است: به منظور حمایت از موسسان مدارس غیردولتی با اولویت مناطق محروم، وزارت آموزش و پرورش موظف است با مشارکت موسسان و بخش غیردولتی، 'صندوق حمایت از توسعه مدارس غیردولتی' را به صورت موسسه عمومی غیردولتی ایجاد کند.

دولت موظف است هرساله و تا سقف 50 ‌درصد از قیمت تمام ‌شده سرانه سالانه دانش‌ آموزی در بخش دولتی را به ازای کل دانش‌آموزان شاغل به تحصیل در مدارس غیردولتی در قالب کمک در لایحه بودجه سالانه کل کشور پیش‌بینی کند.

همچنین بر اساس این قانون، آیین‌نامه استقرار مدارس و مراکز غیردولتی در مناطق، نواحی و محلات مختلف، ظرف مدت سه‌ ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون با پیشنهاد وزارت آموزش و پرورش به تصویب هیات وزیران می‌رسد.

منبع دریافت این مطلب : بولتن نیوز


حوزه اقتصاد آموزش و پرورش متولی خاصی ندارد

به گزارش تیزلند، به نقل از خبرگزاری ایرنا، محمد جواد محسنی نیا ، اقتصاد را بخش مغفول مانده نظام آموزشی کشور دانست و ادامه داد: تا زمانی که وزارت آموزش و پرورش به درجه اهمیت این موضوع توجه نکند، طبیعی است که موضوعات این حوزه هم مورد غفلت قرار می گیرد.

وی یادآور شد: عده ای بر این باورند که سیستم آموزشی،‌ صرفا به برنامه درسی، حوزه معلمان و یا فضای آموزشی خلاصه می شود، حال آنکه اینگونه نیست و یک بخش مهم آموزش، مساله استفاده از منابع و مدیریت آن است.

محسنی نیا تصریح کرد: مدیریت منابع اعم از مالی و انسانی و حتی عنصر زمان نیز بر اقتصاد نظام آموزشی تاثیرگذار است، مساله ای که در 40 سال اخیر هیچ کس وارد این مقوله نشده و در این زمینه نه کسی را تربیت کرده ایم، نه آموزش داده ایم و نه واحدی را در سیستم آموزشی تعبیه کرده ایم که روی این مسایل مطالعه و تحقیق کند.

وی گفت: وزارت آموزش و پرورش یکی از دستگاه های بزرگ کشور است و منابع آن تحت تاثیر این حجم از گستردگی قرار می گیرد و هر نوع تغییر بدون برنامه در استفاده از این منابع، اثرات مالی به همراه داشته و این وزارتخانه را دچار تنگناهای اساسی کرده و همه جنبه های آموزشی را تحت الشعاع خود قرار می دهد.

این کارشناس مسایل آموزش و پرورش با بیان اینکه امروز سیستم آموزشی به دلیل فقدان مدیریت درست منابع و نپرداختن به اقتصاد آموزش، از کمبود اعتبارات برای کیفیت آموزشی و اجرای برنامه های خاص و فراهم کردن امکانات و تجهیزات برای دانش آموزان رنج می برد، افزود: این مساله همچنین در آموزش عالی و آموزش های فنی و حرفه ای نیز کاملا مشهود است.

محسنی نیا ادامه داد: یکی از اشکالات این است که تاکنون به مقوله اقتصاد در آموزش و پرورش پرداخته نشده و بودجه ریزی درستی برای آموزش و پرورش کشور نداریم و بودجه شفافی از آموزش کشور و هزینه هایی که در سیستم آموزشی صرف می شود، وجود ندارد.

وی افزود: تا زمانی که بودجه ریزی در آموزش و پرورش در سطح کلان انجام می شود و جزییات آن در مرکز آمار، وزارت آموزش و پرورش و سازمان برنامه و بودجه مشخص نیست، نمی توانیم وضعیت اقتصاد آموزش کشور را در زمینه تامین، تخصیص و توزیع منابع بین سطوح، استان ها و مناطق پیدا کنیم.

محسنی نیا گفت:‌ برای ارایه یک تحلیل کارشناسی و درست از حوزه منابع مالی و وضعیت اقتصاد آموزش، به داده های گسترده تری نیاز است و در این میان همچنین باید منابع انسانی،‌ ویژگی شیوه های آموزشی، برنامه های درسی و ساختار آموزشی نیز مورد ارزیابی قرار گیرد.

این کارشناس حوزه آموزش و پرورش افزود: باید توجه داشت که هرگونه تغییر و تحول در بودجه دولت، بر حوزه های آموزشی تاثیرگذار خواهد بود، بنابراین مساله اقتصاد آموزش و پرورش باید به طور مستمر مورد مطالعه قرار گیرد.

منبع دریافت این مطلب : خبرگزاری ایرنا


چشم طمع به بزرگترین اردوگاه کشوری آموزش و پرورش

به گزارش تیزلند، به نقل از خبرگزاری مشرق، ماجرای رسانه‌ای شدن وضعیت اردوگاه شهید باهنر تهران در سیصد و هجدهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران مطرح شد. زمانی که محمد حقانی از اعضای این شورا در تذکری، از ایجاد مشکل برای باارزش‌ترین و بزرگترین اردوگاه متعلق به وزارت آموزش و پرورش خبر داد؛ بیان این مطلب موجب نگرانی در بین فرهنگیان و دغدغه‌مندان نظام تعلیم و تربیت کشور شد.

چشم طمع به بزرگترین اردوگاه کشوری آموزش و پرورشاین عضو شورای شهر تهران اظهار داشت: یکی از بانک‌ها مکاتباتی با شهرداری منطقه یک و آموزش و پرورش در خصوص باغ 47 هکتاری منظریه با نام اردوگاه شهید باهنر داشته است و شهرداری پاسخ داده هرگونه ساخت و ساز در این اردوگاه غیرقانونی است و در پهنه فضای سبز قرار دارد.

وی افزود: بانک‌ها در شهر محیط زیست را تخریب کردند و این نیز آخرین فضای سبز موجود است و از آموزش و پرورش و شهرداری درخواست می‌شود نسبت به این موضوع وارد عمل شوند و اجازه ندهند این پهنه حدوداً 50 هکتاری فضای سبز تخریب شود.

*ویژگی‌های اردوگاه کشوری شهید باهنر تهران

اردوگاه شهید باهنر تهران که قبلاً به اردوگاه منظریه معروف بود از صد سال پیش باغ شخصی و اختصاصی «منظریه خانم» همسر ناصرالدین شاه قاجار بوده و توسط خود او به وزارت معارف آن روز و آموزش و پرورش فعلی اهداء شد.

*اردوگاهی با گنجایش اسکان هزاران نفر به‌صورت همزمان

این اردوگاه هم اکنون با امکاناتی همچون خوابگاه‌ها و آلاچیق‌ها و سوئیت‌های مجهز و سکوهای چادر متعدد، قادر به اسکان چندین هزار نفر به‌صورت همزمان است.

*اردوگاه دانش آموزی با حداکثر امکانات

چشم طمع به بزرگترین اردوگاه کشوری آموزش و پرورشاردوگاه شهید باهنر تهران به موازات شرایطی که برای پذیرش تعداد کثیری اردو و سمینار و همایش و غیره دارد از امکانات و تجهزات گسترده دیگری همچون سالن‌های غذاخوری ، آشپزخانه‌های مجهز ، سالن‌های اجتماعات، سینما، زمین چمن فوتبال، سالن‌های ورزشی، استخر شنا، سالن کنفرانس، و حتی تالارهای عقد و عروسی ویژه فرهنگیان و فرزندان آنان، است.

این اردوگاه بدلیل اینکه در پایتخت کشور واقع شده همواره میزبان گردهمایی‌های بزرگی از سراسر کشور است.

اردوگاه شهید باهنر تهران علی رغم اینکه دانش‌آموزی است و بیشتر مورد استفاده دانش آموزان است لیکن اکثر تجمع های بزرگ فرهنگی آموزش و پرورش را میزبانی می‌کند.

* مدیرکل فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش: فروش اردوگاه صحت ندارد

مهدی علی اکبرزاده مدیرکل فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی پیرامون فروش اردوگاه باهنر، اظهار داشت: قضیه فروش اردوگاه صحت ندارد و تا آنجا که من اطلاع دارم سند این اردوگاه به عنوان ضمانت در اختیار بانک قرار گرفته است.

وی ادامه داد: امر برگزاری و ساماندهی اردوها در اختیار ما است و در خصوص جزئیات قرارداد آموزش و پرورش و بانک اطلاعی ندارم و امور حقوقی وزارتخانه پیگیر این موضوع است.

*سند اردوگاه باهنر؛ ضمانت بانک

پیگیری‌ها حاکی از آن دارد که وزارت آموزش و پرورش به منظور پرداخت مطالبات فرهنگیان، سند اردوگاه شهید باهنر را به عنوان ضمانت در اختیار بانک قرار داده است.

فریدون واسعی مدیرکل دفتر حقوقی، املاک و حمایت قضایی آموزش و پرورش با تایید اینکه سند اردوگاه شهید باهنر به عنوان ضمانت در اختیار بانک قرار گرفته است، افزود: با تصمیم هیات وزیران، اجازه انتشار اوراق صکوک اجاره برای پرداخت بدهی‌های وزارت خانه آموزش و پرورش داده شده و این وزارتخانه سند اردوگاه شهید باهنر را در اختیار بانک به عنوان ضمانت قرار داده است.

وی در پاسخ به این پرسش که «آیا در صورت پرداخت نشدن مطالبات سررسید شده، این اردوگاه به تصرف بانک قرار می گیرد؟»، گفت: طبق قانون سازمان برنامه و بودجه کشور، تا سال 1399 احکام لازم برای تعهد و بازپرداخت اصل، سود و هزینه‌های مترتب بر اوراق سررسید شده را در لوایح بودجه سنواتی کل کشور پیش ‌بینی کرده است و دولت مکلف به پرداخت این مطالبات همانند پرداخت حقوق است.

واسعی با بیان اینکه امکان فروش یا دخل و تصرف در املاک دولتی وجود ندارد، تصریح کرد: یک مدرسه در روستایی دورافتاده اگر تشخیص داده شود که مازاد است، نیاز به تایید شورای آموزش و پرورش استان دارد و برای فروش املاک دولتی تشریفات و قوانین و مقررات خاص حاکم است.

*ایجاد دلنگرانی برای آموزش و پرورش

چشم طمع به بزرگترین اردوگاه کشوری آموزش و پرورشباغ 50 هکتاری در شمال تهران با در اختیار داشتن حداکثر امکانات، آنقدر برای سودجویان جذابیت و وسوسه دارد که از هر روشی برای بهره بردای از آن تلاش خواهند کرد و پرسش آنجاست که آیا برای وصول مطالبات فرهنگیان باید سند این اردوگاه را در اختیار بانک قرار داد؟

چشم طمع به بزرگترین اردوگاه کشوری آموزش و پرورش

و آیا بانک مورد نظر که صرفاً سند ملکی دولتی، به عنوان ضمانت در اختیارش قرار گرفته، درخواست ساخت و ساز در آن را داده است؟

عدم پاسخ به این موارد تنها در فضای «آموزش» و «پرورش» ایجاد نگرانی می‌کند و امیدواریم به‌زودی مسئولان وزارت آموزش و پرورش به صورت شفاف در خصوص وضعیت اردوگاه شهید باهنر تهران و ماجرای پرداخت مطالبات با ضمانت املاک این وزارتخانه، توضیح دهند.

منبع دریافت این مطلب : خبرگزاری مشرق


انواع «تربیت» در آموزش و پرورش

به گزارش تیزلند، به نقل از خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، در واژه‌نامه تخصصی (ترمینولوژی) آموزش و پرورش در خصوص واژه تربیت/education آمده است: پرورش.

تربیت اختصاصی/education؛special: بخشی از جریان تربیت که در راستای تکوین و تعالی پیوسته وجوه اختصاصی هویت متربیان بر بنیاد تکوین وجوه مشترک هویت(انسانی، اسلامی و ایرانی) آنان و بر اساس نظام معیار اسلامی انجام می‌شود تا مرتبه‌ای از آمادگی را برای تحقق مراتب حیات طیبه در ابعاد مختلف به دست آورند، امری که در جهت تشکیل جامعه سالم و اعتلای مداوم آن، وصول به آن مرتبه از آمادگی، تنها برای بخشی از افراد جامعه لازم یا شایسته است. البته هیچ مانعی از تحصیل این مرتبه از آمادگی برای دیگر افراد جامعه(در صورت علاقه و استعداد ایشان) وجود ندارد؛ ولی چون این امر، نیاز عمومی جامعه به حساب نمی‌آید، درآمد عمومی جامعه برای این قبیل آمادگی‌ها صرف نمی‌شود.

تربیت ویژه

تربیت بدنی/training؛physical education: مجموعه فعالیت‌های مستمر آموزشی ـ تربیتی، متناسب با ویژگی‌های سنی و جنسیتی که از طریق انجام حرکات اصولی، جریان رشد و تکامل را در همه ابعاد وجود انسان(جسمانی، روانی و اخلاقی) تسهیل و به رشد و شکوفایی استعدادهای فرد، توسعه و نگهداری آمادگی جسمانی و یادگیری مهارت‌های مختلف ورزشی کمک می‌کند. این اصطلاح امروزه برای شاخه‌ای از علم نیز به کار می‌رود که در آن، شیوه‌های گوناگون پرورش بدن به وسیله ورزش، در مراحل مختلف رشد، بررسی می‌شود.

علم تربیت‌بدنی با استفاده از سایر علوم، موجب رشد و تکامل صحیح و منطقی انسان، کسب دانش علمی و عملی، آمادگی های حرکتی و مهارتی و در نهایت داشتن جامعه‌ای پویا، بانشاط و سالم برای تحقق اهداف والای الهی و انسانی می‌شود.

ورزش، پرورش بدن به وسیله ورزش‌های گوناگون.

تربیت دینی/religious education: فراهم آوردن بستری مناسب برای شکوفایی استعدادهای فطری و گرایش‌های خدادادی و تعلیم آموزه‌های دین در ابعاد گوناگون و تلاش برای نهادینه کردن آن در رفتار.

تربیت رسمی و عمومی/formal and general education: آموزش‌های رسمی و عمومی

تربیت رسمی/formal education: آموزش‌های رسمی

تربیت سیاسی/political education: فرایند کسب جهت‌گیری‌های سیاسی در جامعه و انتقال ارزش‌های سیاسی و اجتماعی از یک نسل به نسل دیگر یا جذب و درونی کردن هنجارها و ارزش‌های نظام سیاسی جامعه.

تربیت معلم/training؛teacher education: نوعی از مراکز آموزش عالی که هدف آن تربیت و توانمندسازی معلمان یا آموزگاران برای سطوح مختلف آموزشی، از دبستان تا دبیرستان است. به افراد پذیرفته شده و شاغل به تحصیل در تربیت معلم، حقوق دانش‌آموزی داده می‌شود.

رشته‌ای از تحصیلات که به بررسی شیوه‌های درست تدریس و آموزش‌های درسی می‌پردازد.

منبع دریافت این مطلب : خبرگزاری فارس


قلم موی دیجیتال BuTouch

قلموی دیجیتال چیست؟

BuTouch قلم دیجیتال مخصوص طراحی  با دستگاه های دارای صفحه لمسی است. به کمک این قلم مو می توانید بدون هیچ محدودیتی خلاقیت خود را نشان دهید و طراحی کنید.

قلم موی  BuTouch  در رنگ های مختلف و مناسب با سلیقه شما موجود است.

کار با این قلم بسیار آسان است و فقط کافیست با گوشی یا تبلت خود در هر جا و هر مکان به طراحی یا نقاشی بپردازید و لذت ببرید.

ویژگی های قلم مو دیجیتال:

» کار با آن لذت بخش است یک روش جدید برای پرورش خلاقیت بدون هیچ حد و مرزی شناخته می شود.

» طراحی آن زیباست و در 6 رنگ قرمز، طلایی، سبز، آبی ، بنفش و سفید موجود است.

» ظاهر جمع و جور آن باعث شده قابل حمل باشد و در سفر قابل استفاده باشد،نیازی به باطری و یا شارژ ندارد.

» به هیچ گونه رنگی (مداد رنگی ، گواش یا آبرنگ ) احتیاج ندارد.

» مناسب تمام گوشی ها و تبلت های دارای صفحه لمسی است.

» هم برای کودکان و هم بزرگسالان قابل استفاده است.

 

 

 برای سفارش این قلم موی خاص با شماره 17- 02188996316  داخلی 520 تماس بگیرید.

نرم افزارهای مناسب آن:

 

دستگاه های سازگار با قلم مو BuTouch:

 

برای سفارش این قلم موی خاص با شماره 17- 02188996316  داخلی 520 تماس بگیرید.

 

 

 کلمات کلیدی: پرورش خلاقیت | نقاشی خلاق | کودکان خلاق | سفارش قلم مو |خرید قلمو