جزئیات طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش

به گزارش تیزلند به نقل از خبرگزاری پارسینه، نمایندگان هفته گذشته استیضاح فخرالدین دانش آشتیانی وزیر آموزش و پرورش را با 37 امضا به هیئت رئیسه مجلس تحویل دادند. هیات رئیسه مجلس نیز طبق آیین نامه این درخواست را جهت بررسی به کمیسیون آموزش و تحقیقات ارسال کرد.

متن کامل این استیضاح به شرح زیر است:

مشکلات آموزش و پرورش و فرهنگیان و دانش آموزان در روزهای اخیر از قبل بیشتر شده لذا با این استیضاح به دولت و ملت اعلام می ­نماییم که نمایندگان خانه ملت برای دفاع از حقوق فرهنگیان و ملت، زمان و مکان نمی‌شناسند. انشاء الله که دولت و وزارت آموزش و پرورش در راه احقاق حقوق فرهنگیان عزیز اقدام و گام‌های عملی، دور از سیاسی‌بازی و شعار گونه بردارد.

دلایل استیضاح به شرح زیر است:

1- عدم توجه به مسائل تربیتی و پرورشی و فرهنگی در سیاست‌های آموزش و پرورش و مدارس

2- تاخیر در پرداخت حقوق فرهنگیان و از بین رفتن آرامش خانواده‌ها به دلیل برنامه ریزی مالی فرهنگیان با همین حقوق اندک

3- عزل و نصب سیاسی در بدنه آموزش و پرورش

4- عزل و نصب‌های سیاسی در صندوق ذخیره فرهنگیان و استفاده از نیروهای غیرتخصصی و باندی و حزبی

5- عدم ارائه برنامه‌ای خاص در تحقق اقتصاد مقاومتی و فرهنگ سازی در مدارس

6- عدم توجه به شعارها و برنامه‌های پیشنهادی وزیر در برنامه ارائه شده در سال 96 توسط دولت و برنامه ششم

7- بی‌توجهی و عدم برنامه ریزی وزارت در برنامه سال 96 ارائه شده از دولت در بحث افزایش رفاه و معیشت فرهنگیان و مدارس روستایی

8- عدم تعامل با نمایندگان و عدم برگزاری جلسه با نمایندگان در زمینه پیگیری چشم انداز و سیاست‌های کلی سند بنیادین تحول در آموزش و پرورش

9- عدم توجه به پیگیری پرداخت حقوق معلمان حق التدریس و فرهنگیان بازنشسته در ارائه برنامه‌ای منسجم و خاص در برنامه ششم و بودجه سال 96

10- عدم توجه به مدارس دولتی و دانش‌آموزان محروم و دفاع از سیاست ‌های تشویقی مدارس غیرانتفاعی و در کل حذف محرومین و مناطق محروم در سیاست‌های آموزش و پرورش و جایگزینی مدارس آزاد

11- دهها مورد چالش دیگر در سیاست‌های فعلی آموزش و پرورش

 

منبع دریافت این مطلب : پایگاه خبر تحلیلی پارسینه


نکات مهم برای موفقیت در امتحانات و آزمون تیزهوشان

نکاتی که برای گرفتن نتیجه‌ی بهتر در امتحانات و آزمون باید رعایت کنید....

1-حتما قبل از شروع به پاسخگویی، تمام سوالات را یکبار با دقت مطالعه کنید و زمان مورد نیاز برای پاسخ دادن به هر سوال را تخمین بزنید. از شروع کردن با عجله پرهیز کنید، مدیریت زمان در امتحان بسیار مهم است و میتواند بازدهی شما را بسیار دگرگون کند.

2-آزمون را با ساده ترین سوال آغاز کنید. پاسخ دادن به سوالی که از جواب آن اطمینان دارید باعث افزایش اعتماد به نفس در شما میشود و ذهن شما برای پاسخ دادن به سوالاتی که ممکن است فراموش کرده باشید آماده خواهد شد. به خاطر داشته باشید که سوالاتی که جواب نداده اید را با علامت مشخص کنید..

3-بعضی وقتها ممکن است حین امتحان مطلبی را که میدانید، فراموش کنید و به اصطلاح هنگ کنید! در این مواقع بهترین کار نوشتن است. هرچیزی که میدانید بنویسید و یا سعی کنید موضوعات مشابه را به خاطر آورید. با کمی نوشتن مغز از نو فعالیتش را آغاز میکند و احتمال زیادی برای یادآوردن مطلب وجود دارد.

4-بیش از حد برای یک سوال یا مساله وقت تلف نکنید. اگر پاسخ دادن به یک سوال بیش از حدی که برای آن در نظر گرفته اید طول کشید، آن را رها کنید. ابتدا سوالاتی که زمان کمتری برای پاسخگویی نیاز دارند بنویسید.

5- همیشه به طور کامل از زمان آزمون استفاده کنید. اگر زودتر از موعد مقرر به سوالات پاسخ دادید حتما و حتما یکبار دیگر سوالات را بررسی کنید و پاسخ خود را مطالعه کنید. مجددا مسائل را حساب کنید و از پاسخ درست مطمئن شوید.

6- تحت هر شرایط خونسردی خود را حفظ کنید. شما قبل از شروع امتحان تلاش خود را کرده اید و تکالیف مربوطه را انجام داده اید. پس به خودتان آرامش دهید و اجازه دهید فکر شما به درستی کار کند و از چیزی نترسید. اگر امتحان سخت باشد، شرایط برای سایر دوستان شما نیز یکسان است

نتیجه گیری:

باید بدانید که موفقیت بدون تلاش و کوشش بدست نخواهد آمد. باید خوب مطالعه کنید تا بتوانید موفق شوید.

 

منبع دریافت این مطلب : قلم چی


آیا تیزهوشان باید در مدارس جداگانه تحصیل کنند؟

بازدیدکننده عزیز، در این مقاله ابتدا دیدگاههای متفاوت راجع به آموزش تیزهوشان بررسی و سپس تاریخچه آموزش تیز هوشان در ایران بررسی شده است . گروهی معتقدند آموزش تیز هوشان باید در مدارس جدا گانه انجام شود . تیز هوشان نیازمند خدمات آموزشی ویژه ای هستند که نمی توان آن را از طریق مدارس عادی ارائه نمود. پاره ای از بحث های مربوط به آموزش تیز هوشان نیزبه نحوه شناسایی تیز هوشان اختصاص یافته است. اتفاق نظری در مورد نحوه شناسایی تیز هوشان وجود ندارد.

برخی از مخالفان آموزش جدا گانه تیزهوشان معتقدند ابزارهای مورد استفاده برای شناسایی تیز هوشان روایی ندارد و به جای استعداد افراد آموخته های آنها را اندازه گیری می کند. گروهی نیز با طرح مسئله برابری اجتماعی معتقدند جداسازی عده ای از شهروندان وآموزش ویژه آنها، عملی غیر دموکراتیک و نخبه پروری است.

حدود 32 سال است که از آغاز فعالیت های آموزش و پرورش تیز هوشان در ایران می گذرد . همزمان با تاسیس اداره کل امور کودکان و دانش آموزان استثنایی در سال 1347 اولین مدرسه کودکان تیز هوش ویژه دانش آموزان ابتدایی و راهنمایی نیز در تهران افتتاح شد که عملاً از سال 1348 آغاز به کار کرد. از آن زمان تا کنون آموزش تیز هوشان در ایران فراز و نشیب هایی داشته که در قسمت پایانی مقاله به پرداخته شده است.

مقدمه

منابع انسانی مهمترین بخش ثروت یک جامعه محسوب می شوند. در مطالعه ای که در بانک جهانی انجام شد ثروت جوامع را به سه دسته تقسیم کرده اند., ثروتی که در منابع انسانی تجسم یافته است , ثروتی که در منابع طبیعی است و ثروتی که در سر مایه گذاری ها است. در سطح جهان حدود 64درصد ثروت در منبع انسانی می باشد اما در ژاپن و آلمان این رقم حدود 80درصد است. یعنی مجموع منابع طبیعی وسر مایه گذاری ها در این کشور ها فقط حدود 20 درصد است. 

جدا سازی مدارس تیز هوشان دارای محاسن و معایبی است . این محاسن و معایب با عث طرح دیدگاههای متفاوتی در مورد آموزش تیز هوشان شده است. اما آنچه بین همه آن دیدگاهها مشترک است این است که تنها کنار هم قرار دادن انسان های تیز هوش که از مهمترین منابع انسانی هستند برای آموزش آنها کافی نیست.

در این مقاله به بررسی این دیگاهها پرداخته می شود.

بیان مسئله

در مورد آموزش تیز هوشان دو دید گاه متفاوت وجود دارد. گروهی معتقدند ایجاد یک برنامه آموزشی ویژه برای تیز هوشان و جدا کردن این دانش آموزان از افراد عادی آنها را به عنوان تافته جدا بافته نشان می دهد و ممکن است تیز هوشان دوستان خود را از دست بد هندو محیطهای آموزشی متفاوت باعث ایجاد تفاوتهای قابل توجهی در خود پنداری و طرز فکر این دانش آموزان شود .

در مقابل گروهی معتقدند دانش آموزان تیز هوش و با استعداد کسانی هستند که طبق تشخیص افراد صلاحیت دار به دلیل استعداد بر جسته خود قادر به عملکرد عالی هستند. این افراد به خدمات و برنامه آموزشی متفاوتی ورای آنچه معمولا از طریق برنامه عادی مدرسه ارائه می شود نیازمندند. بسیاری از معلمین گمان می کنند اصلاح و سازگارکردن برنامه آموزشی برای تیز هوشان به معنای آن است که صرفاً انواع طولانی تر و مفصل تر تکالیف دانش آموزان عادی را به آنها بدهیم.

در حالی که مطابق این دید گاه محتوای دروس و شیوه های تدریس و معلمین آنها با دانش آموزان عادی باید متفاوت با شد. طرف داران دیدگاه دوم گلایه دارند که کتابهای درسی در حال حاضر مطالبی ساز ماندهی شده دارند و کودکان تیز هوش بدون کشف دانش به درک دانش ارائه شده در کتب می پردازند.

محتوای دروس این کودکان باید یادگیری خلاق را به آنها بیاموزد نه اینکه دانش آموز تقلید کننده دانش ارائه شده توسط معلم باشد. در کشور ما نظریه آموزش جداگانه تیز هوشان پذیرفته شده است. اما به نظر می رسد لوازم تحقق این نظریه مثل محتوای جداگانه دروس, شیوه های متفاوت ارزشیابی و ویژگی های معلمان و مدیران این آموزشگاهها مهیا نشده است.

احتمالاً دیدگاه ساده ای که معتقد است برنامه مفصل تر و طولانی تر دانش آموزان عادی باید برای دانش آموزان تیز هوش اجرا شود , پذیرفته شده است. در این مقاله دیگاههای متفاوت در مورد آموزش تیزهوشان بررسی می شود.

اهمیت و ضرورت

خطا در آموزش تیز هوشان علاوه بر اینکه جامعه را از مهمترین منابع انسانی محروم می سازد می تواند باعث کاهش انگیزه به تحصیل, ایجاد اضطراب و نگرانی برای دانش آموزان و خانواده های آنها شود. گروهی توسعه را تولید علم و دانش می دانند.

تولید علم و دانش تا حد زیادی به بستگی به چگونگی آموزش دانش آموزان دارد.

برخی از بخشهایی که می توانند از نتایج این بررسی استفاده نمایند عبارتند از :

-وزارت آموزش و پرورش جهت اصلاح ساختار آموزش تیز هوشان

-سازمان آموزش و پرورش استان اصفهان جهت بازنگری اداره مدارس تیز هوشان

-مدیران مدارس استعدادهای درخشان

چه کسانی تیز هوش هستند؟

گرچه نمره آزمون هوش می تواند ملاک نسبتاً خوبی برای تعیین و تعریف افراد با هوش باشد اما باید توجه داشت که این گونه آزمون ها قادر به اندازه گیری همه جنبه های هوش نیستند, برای مثال یکی از جنبه های تیز هوشی که در تعریف وشناسایی آنان به کار می رود قدرت رهبری و مدیریت ونیز خلاقیت آنان است که تست های هوش نمی تواند این ویژگی را اندازه گیری کند .

تعاریف متعددی از تیز هوشی شده است که به چند نمونه آن اشاره می شود:

در اصلاحیه 1978 قانون عمومی آمریکا کودکان تیز هوش چنین تعریف شده اند: کودکان و نوجوانان سنین قبل از دبستان, دبستان ,یا دبیرستانی که دارای توانایی هوشی بالا , خلاقیت,توانایی در یک موضوع علمی خاص و توانایی مدیریت و رهبری هستند و به خدمات آموزشی خاصی نیاز دارند .

به هر حال ضریب هوشی یکی از ملاک های بسیار مناسب برای شناسایی کودکان تیز هوش است. ضریب هوشی 140-130 ملاک تعیین کودکان تیز هوش است.

در تعریف دیگری ,کودکان تیز هوش و با استعداد کسانی هستند که بر طبق تشخیص افراد صلاحیتدار و اهل فن به دلیل استعدادهای بر جسته خود قادر به عملکرد های عالی هستند این کودکان به خدمات و برنامه آموزشی متفاوتی ورای آنچه معمولا از طریق برنامه عادی مدرسه ارائه می شود ، نیازمندند تا به مسولیتشان نسبت به خود و جامعه واقف شوند .

 

این مطلب ادامه دارد ولی ادامه آن به شما نمایش داده نمی شود!
برای دیدن ادامه این مطلب  به صورت کامل باید عضو سایت باشید.  ادامه برخی مطالب سایت (از جمله این مطلب) فقط به اعضا نمایش داده می شود.
اگر قبلاً عضو شده اید و کد و رمز دارید، برای ورود اینجا کلیک کنید: 
ورود اعضا

اگر عضو نشده اید، عضو شوید و به حدود 50 هزار عضو سایت بپیوندید. عضویت بسیار ساده است و در کمتر از یک دقیقه انجام می شود. 
برای عضویت در سایت کلیک کنید

 

منبع دریافت این مطلب : عصر ایران


دستورالعمل آزمون ورودی دبیرستان های استعدادهای درخشان (دوره اوّل و دوم متوسّطه) سال تحصیلی 97ـ1396

بر اساس مفادّ این دستورالعمل، ثبت‌نام داوطلبان آزمون ورودی پایه هفتم و پایه دهم مدارس استعدادهای درخشان، از روز دوشنبه مورّخ 1395/11/25 تا روز سه‌شنبه مورّخ 1395/12/03 از طریق پایگاه اینترنتی ثبت‌نام به نشانی azmoon.medu.ir انجام خواهد شد. مطابق اعلام مرکز ملّی پرورش استعداهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان، آزمون ورودی پایه هفتم دبیرستان­های استعدادهای درخشان در ساعت 9:00 صبح روز پنج‌شنبه 1396/02/14 و آزمون ورودی پایه دهم دبیرستان‌های استعدادهای درخشان راس ساعت 9:00 صبح روز جمعه 1396/02/15 در سراسر کشور به‌صورت هم‌زمان برگزار خواهد شد. لازم به ذکر است، آزمون ورودی دبیرستان‌های استعدادهای درخشان، ویژه دانش‌آموزان مدارس ایرانی خارج از کشور، در تاریخ‌های ذکرشده فوق و در ساعتی که در اطّلاعیه مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور اعلام خواهد شد، برگزار می‌شود. ضمناً، تمامی مراحل اعمّ از ثبت‌نام، صدور کارت ورود به جلسه، اعلام نتیجه آزمون، ثبت اعتراضات و پاسخ‌گویی به آنها، به صورت اینترنتی است. در نتیجه، همه مراحل به شیوه غیرحضوری توسّط داوطلبان انجام می‌شود و مدارس محلّ تحصیل داوطلبان، در این خصوص مسئولیّتی ندارند. ‌‌دفترچه راهنمای ثبت‌نام و شرکت در آزمون ورودی نیز، از طریق پایگاه اینترنتی فوق به نشانی azmoon.medu.ir دراختیار داوطلبان قرار خواهد‌ گرفت و مشخّصات و ظرفیت پذیرش مدارس استعدادهای درخشان سراسر کشور، هنگام ثبت‌نام قابل مشاهده خواهد بود.

گفتنی است، پذیرش دانش‌آموزان برای ورود به دبیرستان‌های دوره اوّل و دوّم متوسّطه استعدادهای درخشان، صرفاً بر اساس رتبه مبتنی بر نمره آزمون ورودی می‌باشد.

 آزمون ورودی دبیرستان های استعدادهای درخشان

 

 

منبع دریافت این مطلب : مرکز ملی استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان


چگونه با کودک خود در مورد کاهش وزن صحبت کنیم

صحبت کردن در مورد مشکل :

این مساله برای بسیاری از پدر و مادران کودکان چاق تبدیل به امری عادی شده: اگر کودک شما چاق است، احتمالا خودش می داند.احتمال دارد همکلاسی هایش مسخره اش کنن یا وقتی در آیینه نگاه می کند متوجه تنگ بودن لباس هایش شده باشه. بنابراین وقتی این مساله را مطرح میکنین بهتر است کمی صبور باشین. روش برخورد شما با این مساله تاثیر زیادی در کمک به کودک برای حل این مشکل دارد.

به آرامی سر صحبت را باز کنید

بازدیدکننده عزیز، در زمانی که همه چیز عادی و آرام است به صورت غیر مستقیم درمورد وزن فرزندتان با او صحبت کنین. بعد از بررسی شرایط میتونین بگین "شنیدی که دکتر میگفت داری وزن اضافه میکنی؟ می خواهی حرف بزنیم تا ببینیم چه کاری میتونیم بکنیم؟"

اگر کودک پذیرای این حرف باشه، می توانید برایش توضیح بدین که باید هر روز ورزش بکنه تا بدنش انرژی غذاهایی که میخوره رو بسوزونه. بعد چند پیشنهاد به اون بدهید. مثلا رفتن سه بار در هفته به زمین بازی یا نام نویسی در کلاس های ورزشی.

بگذارید بداند که فعال بودن چیزیه که شما هم میتوانید در اون شریک باشین: چطوره که هفته ای دوبار بعد از شام با هم به دوچرخه سواری بریم؟ هم سرگرمی خوبیه هم هر دوی ما رو ورزیده نگه میداره. تمرینات رو به صورت یک پروژه گروهی دربیارین، مثلا شستن ماشین یا شنای خانوادگی می تواند یه فرزند شما کمک کنه تا برنامه رو به صورت روتین اجرا کنه. میزان فعالیت ها را در حد متوسط نگه دارین تا به ورزش مانند یک تنبیه نگاه نکنه.

از روش مشابهی هم برای کنترل میزان غذا استفاده کنین. اگر فرزند شما هر روز بستنی میخورد، از نوع کم چرب استفاده کنین یا تعداد وعده های اون رو به سه بار در هفته کاهش بدین و در شب های دیگر به جای بستنی از میوه استفاده کنین. به اون یادآوری کنین که چرا عادت های خانواده رو تغییر میدین: "شیرینی مزه خوبی داره ولی برای سلامتی مضر هست. اگر می خواهی بدنت قوی بشود باید انتخاب های دیگری بکنیم." غذاهای کاذب و نوشابه را از رژیم غذایی خانواده حذف کنین و به فرزندتان نشان دهید که او هم بخشی از این فرایند است. (با هم به مغازه برویم و کمی غذای سالم تهیه کنیم).

با کودک دوستانه برخورد کنین

بچه های کوچک معمولا ارتباط غذا خوردن و میزان تلویزیون نگاه کردن را با وضعیت بدنشان نمی فهمند. به او کمک کنین تا درک کند. به او بگویید: "میدانم دوست نداری از دوستت سنگین تر باشی. اما می توانی با تحرک بیشتر این وضعیت را عوض کنی."

به این ترتیب دیگر نیازی نیست برای آینده یک کودک 6 ساله نگران بیماری های مرتبط با چاقی، مانند دیابت و بیماری قلبی باشیم. خیلی ساده برایش روشن کنین: اگر میوه و سبزی جات زیاد بخوری و بیرون بازی کنی، میتوانی دور یک میدان بزرگ بدوی بدون اینکه خسته شوی.

ممکن دخترها بیشتر علاقمند شنیدن تاثیر تغییر سبک زندگی بر ظاهر خود باشن. به دخترتان بگویید اگر میوه و سبزی جات بخورد موهایش براق و درخشان خواهد شد. یا بگویید اگر فوتبال بازی کنی اندام مناسب تری پیدا می کنی و باید برایت لباس های جدید بخریم.

به حرف هایتان جامه عمل بپوشانید

اگر می خواهید که فرزندتان زندگی سالم تری داشته باشه، باید برایش مثال های خوبی بزنین. برایش از جذابیت عضو بودن در باشگاه تنیس خود بگویید یا بگذارید ببیند که وقتی برای دسر سیب میخورین چقدر خوشحال هستین. شما باید در سبک زندگی سالم برای فرزند خود الگو باشین. وقتی کودک اهمیت فعالیت فیزیکی روزانه را برای شما ببیند، خودش هم می خواهد که از نظر فیزیکی فعال باشد.

مثبت اندیش باشید

بازدید کننده گرامی، معمولا بچه هایی که چاق هستند اعتماد به نفس کنتری هم دارن. ممکنه فقط یک کلمه از طرف هم کلاسی هایش (مثل کلمه چاقالو) اشک او را دربیاورد. به همین دلیل همدردی با او و پیدا کردن راه هایی که موجب افزایش اعتماد به نفسش شود، ظالمانه است.

نباید به کودک خود در رابطه با وزنش دروغ بگویید، باید بدون اینکه ناراحتش کنید در این رابطه حقیقت را به او بگویید. فراموش نکنین که میتوانید در مورد چیزهایی مثل زیبایی لبخندش یا اینکه چقدر دوست دارین با شما باشد، صحبت کنین. بدون توجه به وزنش، هر روز به او یادآوری کنین که چقدر دوستش دارین.

اگر ناپرهیزی کرد (مثلا در مهمانی یا جشن تولد) با او صحبت کرده و تشویقش کنین. در برنامه غذایی با او به توافق برسین (مثلا دفعه بعد میتوانی یک تکه کیک یا دوتا شیرینی بخوری). پیروزی های کوچک را جشن بگیرین، مثلا اگر هر روز و به مدت یک هفته میوه و سبزیجات خورد او را تشویق کنین. در انتخاب جایزه دقت کنین، مثلا او را به باغ وحش ببرین یا یک بازی برایش بخرید نه بستنی گردویی!

هیچوقت از کلمه رژیم استفاده نکنین

کودک چاق شما نیاز به یک تلنگر دارد تا بهتر غذا بخورد و بیشتر ورزش کند. نباید برایش رژیم غذایی تعیین کنین و هر روز وزنش را اندازه بگیرین. حتی دختر بچه ها هم ممکنه وسواس اضافه وزن بگیرن. علائم بی اشتهایی در سنین پایینی مانند 6 سال هم دیده شده است.

این توصیه ها به کودک شما کمک میکند تا وقتی به وزن مناسبی رسید حس خوبی درمورد خودش داشته باشد:

برای بدن خود احترام قائل شوید. اگر دخترتان چنین جمله ای از شما بشنود، "باسنم خیلی بزرگه، حالم ازش بهم میخوره" یاد میگره که ارزش خودش رو با ظاهرش بسنجه. به او نشان دهید که از چیزی که هستید خوشحالید و اهمیتی به ظاهر نمیدهید.

برای تلاشش ارزش قائل شوید، نه نتیجه کار. به جای اینکه از ظاهر فرزند خود تعریف کنین، بگویید بسکتبال بازی کردن و عرق کردن سرگرم کننده نیست؟

از مقایسه او با همکلاسی هایش بپرهیزید. کودک شما به اندازه کافی تحت فشار هست (خصوصا دخترها که از کلاس چهارم میگویند در رژیم هستیم). هدف این است که به فرزند خود عادت های زندگی سالم را بیاموزید نه اینکه به عددی خاص برای وزنش برسد.

منبع دریافت این مطلب : پرنت یار