روش درس خواندنت را عوض کن!

بازدیدکننده عزیز، ممکن است تاکنون روش های مطالعه مختلفی را امتحان کرده باشیم که گاهی برایمان نتیجه بخش بوده و گاهی هم خیر. به شما پیشنهاد می کنیم روش زیر را امتحان کنید. یک روش موثر برای بهتر فهمیدن و بهتر حفظ کردن مفاهیم و اطلاعات کلیدی روش PQRST است که در زبان فارسی به آن روش «پس خبا» می گویند.

روش درس خواندنت را عوض کن!

نام این روش برگرفته از نخستین حرف نام هر یک از مراحل پنجگانه مطالعه متون است. در این مطلب هم پنج مرحله این روش را توضیح داده ایم و هم روش های دیگر درس خواندن را پیشنهاد کرده ایم.

روش صحیح درس خواندن

1- پیشخوانی یا مرور اجمالی (PREVIEW)

در قدم اول، باید فصل معین و مورد نظر کتاب را به طور کلی مرور کنید تا با موضوعات کلی مطرح در آن آشنا شوید. برای این منظور، به فهرست و عناوین بخش های مختلف و تصاویر و نمودارها نگاهی بیندازید و در نهایت چکیده فصل را با دقت مطالعه کنید. این مرحله تصویر کلی از مطالب فصل و سازمان بندی آن را برای شما نمایش می دهد.

2- سوال کردن (QUESTING)

قبل از مطالعه مطالب هر بخش، نخست عناوین آن بخش (عناوین اصلی و فرعی) را بخوانید. سپس در حین خواندن مطالب هر بخش، موضوعات مهم آن را به صورت یک یا چند سوال در نظر بگیرید که بعدا باید به آنها پاسخ دهید.

3- خواندن (READING)

در این مرحله، مطالب را کامل بخوانید و سعی کنید به سوالاتی که در مرحله قبل مطرح شده بود پاسخ دهید. زیر قسمت های مهم هم خط بکشید.

4- به خود پس دادن(SELF-RECITATION)

بازدید کننده گرامی، بعد از خواندن هر فصل، سعی کنید مطالب مهم آن قسمت را به یاد بیاورید و اطلاعات را از حفظ بگویید. چنانچه تنها هستید، آنچه یاد گرفته اید را بلند بگویید؛ بعد با متن کتاب تطبیق دهید تا مطمئن شوید درست به یاد آورده اید. این کار به سازماندهی ذهن تان کمک می کند.

5- آزمون (TEST)

پس از خواندن مطالب فصل، باید به آزمون و مرور مطالب پرداخت. نخستین مرور فصل باید بلافاصله پس از خواندن آن انجام شود.

شیوه های صحیح مطالعه چند مزیت دارد:

* میزان یادگیری را افزایش می دهد.

* زمان مطالعه را کاهش می دهد.

* مدت نگهداری مطالب در حافظه را طولانی تر می کند.

چند نکته طلایی در مطالعه صحیح

1- عشق و علاقه به مطلب (بی استعدادترین افراد کاری را که مورد توجه و علاقه شان است، در کوتاه ترین مدت و به بهترین شکل انجام می دهند.)

2- تا قبل از مرور فصل قبل سراغ جدیدتر نروید.

3- در طول مطالعه به هدف نهایی خود از یادگیری مطالب بیندیشید.

4- زیر مطالب مهم با خودکار آبی و مطالب خیلی مهم با خودکار قرمز خط بکشید. مطالب فرّار را در حاشیه کتاب با جزوه یادداشت کنید.

5- خلاصه نویسی کنید.

روش درس خواندنت را عوض کن!

 

منبع دریافت این مطلب : بیتوته

10 قانون موفقیت برای نیم سال دوم

1. سخت‌کوشی لجوجانه: فراموش نکنید که رمز موفقیت سخت‌کوشی است نه باهوشی. پس تا می‌توانید تلاش کنید.

2. برنامه‌ریزی: مطابق با برنامه‌ی راهبردی باشید تا دچار انحراف نشوید.

3. مهندسی دوباره‌ی منابع

4. یادگیری در کلاس درس: استفاده‌ی کامل از وقت کلاس برای یادگیری درس و بازیابی مکرر در منزل (یادگیری در کلاس درس شروع می‌شود و  در خانه تکمیل می‌شود).

5. درس هر روز را همان روز بخوانید: خواندن درس هر روز مدرسه و انجام تکالیف در همان روز به عنوان یکی از مهم‌ترین عناصر مدیریت زمان

6. تشخیص اولویت‌ها

7. متعادل بودن: یعنی ایجاد تعادل بین خواب و بیداری، کلاس و مطالعه‌ی شخصی، مطالعه‌ی تشریحی و حل تست، درس‌های عمومی و اختصاصی،  درس‌های پیش و پایه، درس‌های متنی و تحلیلی، درس‌های مورد علاقه و سایر درس‌ها

8. خودارزیابی: امتحان گرفتن مداوم از خود در منزل با هدف یادگیری کامل‌تر

9. بازیابی اطلاعات: بازیابی به جای شکایت از فراموش کردن مطالب خوانده‌شده

10. تمام‌کنندگی: در نیم‌سال دوم در تمام مراحل برای اطمینان خاطر و جلوگیری از اضطراب و شتابزدگی تمام‌کننده باشید.

منبع دریافت این مطلب : قلم چی

زمینه ی پیشرفت درسی فرزند خود را فراهم کنید

بهبود وضعیت درسی یکی از مهم‌ترین مسایلی است که هم اولیا و هم دانش‌آموز پیوسته به دنبال آن هستند. اولیای گرامی باید توجه داشته باشید که بهبود وضعیت درسی یک‌باره امکان‌پذیر نیست بلکه این بهبود با ایجاد انگیزه و اشتیاق و تلاش خود دانش‌آموز و در کنار حمایت پشتیبان و خانواده حاصل خواهد شد.

در این میان دانش‌آموزی موفق خواهد بود که پدر و مادرش بر کار او نظارت داشته و نکات مثبت و منفی او را مورد ارزیابی قرار دهند. بدین منظور لازم است در کنار این مورد به نکات زیر هم توجه کنید:

پس از هر آزمون به جای ارزیابی تراز فرزند خود و توبیخ یا تشویق، یک جلسه‌ی خانوادگی ترتیب داده و در مورد کار دو هفته‌ی او که درنهایت به کسب این نتیجه منجر شده است به بحث و تبادل نظر بپردازید.

برنامه‌ی فرزند خود را ارزیابی کرده و نکاتی را که به نظرتان در بهبود وضعیت درسی او مفید است یادآوری کنید.

او را به دلیل تلاش و فعالیت دو هفته‌‌ی گذشته تشویق کنید.

به او در گرفتن تصمیماتش برای هفته‌های آینده کمک کنید.

تمام این موارد باعث می‌شود دانش‌آموز با انگیزه و قدرت بیش‌تری فعالیت کرده و به موفقیت برسد.

 

منبع دریافت این مطلب : قلم چی


المپیاد جهانی کامپیوتر 2017 در ایران برگزار می شود

به گزارش تیزلند، به نقل از خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، محمدعلی آبام رئیس المپیاد جهانی کامیپوتر 2017 در نشست خبری که امروز در هتل پارسیان آزادی برگزار شد، اظهار داشت: المپیاد جهانی کامپیوتر از سال 1989 کار خود را شروع کرد و قرار است المپیاد جهانی 2017 کامپیوتر در ایران برگزار شود.

وی در خصوص میزبانی ایران در المپیاد جهانی کامپیوتر 2017 گفت: کمیته بین‌المللی درخواست‌ کشورها را برای میزبانی بررسی می‌کند که ما در سال 2012 در المپیاد کامپیوتر که در ایتالیا برگزار می‌شد پیشنهاد میزبانی را ارائه کردیم و با برگزاری این المپیاد در سال 2017 در ایران موافقت شد که وزارت آموزش و پرورش مجری برگزاری این المپیاد است.

آبام به کمیته‌های المپیاد کامپیوتر اشاره کرد و افزود: این کمیته‌ها شامل فنی، علمی و آموزشی، پشتیبانی و مالی است که در حال حاضر اعضای سه کمیته در ایران حضور دارند و جلسات برگزار شده است.

وی با بیان اینکه المپیاد جهانی کامپیوتر 2017 از 6 تا 13 مرداد 1396 در تهران برگزار می‌شود، گفت: مسابقات در هتل آزادی و هتل اوین برگزار شده و تمام تمهیدات پیش‌بینی شده است. ضمن اینکه برای شرکت‌کنندگان در این مسابقه 2 روز برنامه گردشگری مانند بازدید از موزه فرش، کاخ گلستان، کاخ سعدآباد پیش‌بینی شده است تا آنها با فرهنگ ایران آشنا شوند.

آبام در خصوص نحوه انتخاب دانش‌آموزان شرکت‌کننده در المپیاد در ایران گفت: بین 5 تا 10 هزار نفر در مرحله اول المپیاد شرکت می‌کنند که هزار نفر به مرحله دوم می‌روند؛ در مرحله دوم 80 نفر برگزیده می‌شوند و در مرحله دوره تابستان 40 نفر انتخاب می‌شوند و در نهایت 8 نفر انتخاب شده و 4 نفر به مسابقات اعزام می‌شوند اما امسال چون ایران میزبان است تیم دوم نیز داریم که به صورت غیر رسمی شرکت می‌کنند و امتیاز آنها در نتایج المپیاد محاسبه نمی‌شود.

وی در خصوص سن شرکت‌کنندگان در المپیاد گفت: حداکثر سن 18 سال است و در ایران دانش‌آموزان سال دوم و سوم دبیرستان شرکت می‌کنند ولی در بعضی از کشورها سن شرکت‌کنندگان کمتر است.

وی در خصوص جوایز این مسابقه گفت: این مسابقه جوایز نقدی ندارد و صرفاً مدال داده می‌‌شود و به نفر اول مسابقات نیز یک جام اهدا می‌شود.

آبام در خصوص بودجه این مسابقات نیز گفت: دولت قبول کرده است که بودجه مسابقات را تامین کند و آموزش و پرورش فقط مجری است.

حمید ضرابی‌زاده رئیس کمیته فنی المپیاد کامپیوتر 2017 در این نشست اظهار داشت: المپیاد جهانی کامیپوتر، بزرگترین مسابقه برنامه‌نویسی در جهان است که در طی 2 روز مسائل الگوریتمی مطرح می‌شود که در هر دروس داوطلبان باید سه مسئله را حل کنند و هر مسئله 4 تا 8 زیر مسئله دارد.

وی افزود: سوالات علمی از کشورهای مختلف مطرح می‌شود و کمیته بین‌المللی مسئول ارزیابی است که برای المپیاد 2017 ، سوالات در روز گذشته انتخاب شد و اکنون در مرحله آماده‌سازی است.

ضرابی‌زاده با بیان اینکه 320 شرکت‌کننده در این دوره از المپیاد شرکت خواهند کرد، اظهار داشت: انتقال کامل تجهیزات و بررسی و بازدیدها از محل مسابقه صورت گرفته است.

وی در خصوص امنیت سوالات المپیاد نیز تصریح کرد: سوالات به صورت رمز طراحی می‌شود ضمن اینکه امسال سیستم ویژه‌ای آماده کردیم که سطح امنیت را بالا ببریم و سوالات یک روز قبل از برگزاری مسابقات به نمایندگان کشورها ارائه می‌شود تا ترجمه شود ودر این یکروز، دانش‌آموزان شرکت‌کننده در قرنطینه هستند و اجازه استفاده از تلفن، اینترنت و ارتباطات را ندارند.

 

منبع دریافت این مطلب : خبرگزاری فارس


روش مطالعه ی درس علوم

درس علوم از درس‌های شیرین و جذاب و پر از دانستنی‌هایی است که در زندگی روزمره به آن نیاز داریم یا با آن سروکار داریم. راه‌های مطالعه‌ی این درس جذاب را بازگو می‌کنم تا دانش‌آموزان عزیزی که در این درس دچار مشکل هستند با نحوه‌ی مطالعه‌ی صحیح این درس آشنا شوند و با علاقه به این درس نمره‌های عالی کسب کنند.

برای یادگیری دقیق و مفهومی این درس نیاز به مهارت‌های یادگیری دارید. مهارت یادگیری یعنی موضوع درس ابتدا به صورت سطحی (روخوانی) بعد به صورت مفهومی (درک مطلب) مطالعه شود که روش‌های زیر را می‌طلبد:

مطالعه‌ی درس علوم باید همراه با تصویرسازی ذهنی باشد (یعنی هنگام مطالعه، مطلب را در ذهن خود بیاورید و برای هر مطلب تصویر مربوط به خودش را بسازید).

بعد از مطالعه ابزاری که برای یادگیری نیاز هستند (مانند ابزار اندازه‌گیری و میکروسکوپ و...) را فراهم کنید.

مطالعه‌ی این درس توام با مشاهده‌ی دقیق و هدف‌دار باشد تا موضوع درس کامل درک شود (مثل مشاهده‌ی فسیل یا برگ درخت زیر میکروسکوپ و...)

آزمایش انجام دهید (بعضی از مبحث‌های این درس نیاز به انجام آزمایش دارد).

بعد از مطالعه‌ی هر مبحث درسی از کتاب علوم نیاز است به طور جداگانه فلش‌کارت تهیه شود. این فلش‌کارت‌ها باید حاوی نکات مهم به همراه شکل یا نقاشی از موضوع مورد نظر باشد (مثلاً برای یادگیری هر یک از اعضای بدن بهتر است آن را روی کاغذ نقاشی کرده و نکات مهم و وظایف عضو مورد نظر را در کنار نقاشی بنویسید).

درس علوم بر خلاف سایر درس‌ها مجموعه‌ی دانستنی‌هایی است که از راه مطالعه، مشاهده، تحقیق، آزمایش و تجربه به دست می‌آید؛ بنابراین دانش‌آموز نیاز است که برای یادگیری بهتر از کتاب‌های علمی گوناگون استفاده کند.

 

منبع دریافت این مطلب : قلم چی