بازدیدکننده عزیز، هر کودک یک طبیعت و سرشتی دارد یکی چاق یکی لاغر و… این که والدین دوست دارند بچه زیاد غذا بخورد کاملا اشتباه می باشد. در صورت بی اشتهایی کودک باید به پزشک مراجعه نمود. اولین بررسی کنترل وزن و قد کودک است. کودکی که وزن و قد مناسب و نمودار رشد طبیعی دارد را نباید به اشتهایش کاری داشت. بعضی والدین اصرار میکنند که چیزی نمیخورد. ولی وقتی توضیح میدهیم که پس چطور وزن و قد کودک مناسب است، باز هم قبول نکرده و مرتب در حال تعویض پزشکند که باید یک شربت جهت افزایش اشتهای کودک بگیرند. یک عده هم میگویند اگر به زور به کودک غذا ندهیم از گرسنگی میمیرد. این افراد اصلا به خلقت خداوند اعتماد نداشته و فکر میکنند که مرکز هیپوتالاموس مغز که خداوند آفریده اشتباه کار میکند و آنها فقط درست فکر میکنند و باید به کودک به زور غذا داد.
در هیچ شرایطی چه بیماری و چه سلامت حق ندارید به کودک به زور غذا دهید و کودکی که وزن و نمودار رشد طبیعی دارد تنها دخالت والدین باید حذف تنقلات بی ارزش مانند آبمیوه های مصنوعی، شیرینی زیاد حتی شیر عسل .حذف شیشه و پستانک ، چیپس و پفک و… باشد.
حال اگر در بررسی پزشک مشخص گشت که کودک نمودار رشدی مناسبی ندارد، اینجا هم حق نداریم به اجبار غذا و شربت اشتها کودک را چاق نماییم. در اینجا باید علل کمبود وزن کودک بررسی گردد. اینجا پزشک باید دنبال علت کاهش وزن باشد نه اینکه با دادن یک شربت به اصطلاح اشتها آور صورت مساله را پاک نماید.
گاهی در بررسی آزمایشگاهی و رادیولوژی انجام شده مشکلی وجود ندارد که در اینجا میتوان یک سری مکمل های حاوی روی و ویتامین به کودک داده و کالری غذای کودک را زیاد نمود. ولی اینجا هم دادن اجباری غذا به کودک حتی با وزن کم مطلاقا ممنوع است.و هیچ تاثیری در افزایش وزن کودک ندارد.
به عنوان مثال در زمانی که کودک دچار استفراغ است خود این مرکز کنترل اشتها در مغز کودک جهت استراحت دادن به سیستم گوارش کودک بدن را دچار بی اشتهایی می نماید که سیستم گوارش که در اثر بیماری دچار آسیب گشته است فرصت پیدا کند تا خودش را ترمیم نماید و این مکانیسم بخوبی این کار را انجام میدهد. حال خانواده به این مکانیسم آگاهی ندارد و فقط سعی میکند با خوراندن زورکی غذا به کودک و با اصطلاح تقویت کودک او را بهبود ببخشد و این سبب تشدید استفراغ و تاخیر بهبودی بیماری می گردد.
درصدی از داروهایی که با نامهای تجاری مختلف جهت افزایش اشتها بکار میرود حاوی تر کیبات سیپرو هپتادین است که به هیچ وجه توصیه نمی گردد. بعضی از داروها در اصل ترکیبات ویتامینی و اغلب حاوی زینک(روی) هستند که به عنوان اشتهاآ ور شناخته میشوند .مصرف این ترکیبات مانعی ندارد ولی باید خانواده توجیح شود که هدف از دادن این دارو چاق و پر خور کردن کودک به ضرب دارو نمی باشد بلکه هدف اینست که اگر کمبود ویتامینی در رژیم غذایی کودک وجود دارد جبران گردد.
بازدید کننده گرامی، کودکانی که مرتب والدینشان به آنها با اصرار و اجبار غذا میخورانند کودکانی بد خلق، لجباز، دارای مشکلات رفتاری زیاد و کم وزن هستند. دقیقا کودک لجبازی را از همین رفتار والدین می آموزد یعنی یاد میگیرد که والدین بر خلاف تمایل او به اجبار به او میخواهند نظرشان را تحمیل نمایند و او هم یاد میگیرد خلاف نظر والدین رفتار کند و علی رغم گرسنگی غذا نخورد. و این لجبازی به سایر رفتارهای کودک هم منتهی می شود.
قدیمها که خانواده های پر جمعیت و پر بچه بودند و امکانات رفاهی حالا مانند ماشین ظرفشویی و لباس شویی و… نبود و مادر ها فرصت اینکه با قاشق دنبال بچه ها بروند و التماس و منت کشی بکنند از بچه که یک قاشق بیشتر غذا بخورد نداشتند اینقدر مشکلات تغذیه ای نبود. به این موضوع فکر کرده اید؟ فکر نمی کنید این مشکلات رفتاری شایع امروزی حاصل رفتار اشتباه خودتان با کودک است؟
منبع دریافت این مطلب : پرنت یار
بازدیدکننده عزیز، خطری که وجود دارد این است که ممکن است معلمان به سبب اصرارشان در انتقال دانش پذیرفته شده خیلی زود جریان اندیشه های کودک را قطع نمایند و قدرت آفرینندگی و ابتکار را از آنان بگیرند. هنر یک معلم موفق و مجرب این است که شیوه فکر کردن را به دانش آموزان بیاموزد. برای تحقق این هدف لازم است در ذهن دانش آموزان سوال ایجاد نمود و کنجکاوی آنان را برانگیخت. «سیال سازی ذهن» دانش آموز یکی از وظایف معلمان اندیشمند است یعنی معلمی موفق است که بتواند آرامش ذهنی دانش آموزان را بر هم زند. مربیان بایستی خلاق، مبتکر، کنجکاو، محقق، با اعتماد به نفس، سخت کوش و خود شکوفا باشند، در غیر اینصورت رهنمودهای تربیتی بلا اثر خواهند بود.
موضوعی که در نظام آموزش ما به آن توجهی نمی گردد خلاقیت و چگونگی پرورش آن می باشد. این موضوع در سیستم آموزشی کودکستان و ابتدایی باید بسیار مورد توجه قرار گیرد، چرا که خلاقیت خصیصه ای است که در سال های اول زندگی می توان به بهترین شکل ممکن آن را پروریده و بارور نمود. در سن 6 سالگی بخش عمده ای از شخصیت کودک شکل می گیرد. خلاقیت نقش بسزایی در شکل گیری شخصیت و آینده کودک دارد. بنابراین لازم است که این خصیصه ارزشمند به خوبی شناخته شده و حداکثر تلاش را برای پرورش آن در کودک بعمل آورد.
خلاقیت در نظام آموزشی:
یکی از ناکارآمدی هایی که در نظام آموزشی داریم این است که اکثر سیستم های آموزشی ما به جای تاکید بر استفاده از قدرت شگفت انگیز مغز به انباشتن و ذخیره سازی اطلاعات می پردازند. با توجه به تغییر و تحولات سریع و انفجار دانش و اطلاعات و استفاده از تکنولوژی های جدید، نیازمند کسب مهارت های تفکر خلاق، قابل انعطاف و دقیق می باشیم. نکته بسیار مهمی که باید به آن توجه داشت این است که خلاقیت قابل پرورش و رشد باشد و این مستلزم تغییر و تحول در نظام آموزشی و به کار گیری شیوه های خاصی است که باید دست اندر کاران تعلیم و تربیت از سطوح بالاتر گرفته تا مدیران و معلمان مدارس و حتی اولیای دانش آموزان به آن توجه نمایند.
چگونه می توان خلاقیت را پرورش داد؟
دستاوردهای تکنولوژیک و سیستم های مخابراتی عامل پیشرفت های شگرفی در زمینه آموزش و پرورش می باشند. با حذف فاصله های جغرافیایی به وسیله اینترنت و فناوری ارتباط، دانش آموزان قادرند به اطلاعاتی دست یابند که قبلاً در کلاس های درس یا در کتابخانه ها به آنها دست می یافتند. فرایند یادگیری دستخوش تغییرات است بنابراین یا معلمان باید با این تغییرات همسو شوند یا شکست خورده و عقب بمانند. خداوند متعال موهبت خلاقیت را فقط به عده ای خاص نداده است. خلاقیت نوعی تخصص و مهارتی است که افراد می توانند آن را در خود، شکوفا نمایند.
تثبیت باورهای غلط :
بازدید کننده گرامی، باورهای غلط و از پیش ساخته معلمان که در اثر تکرار در طول سال های متمادی در آنان تثبیت شده است علت شکست و ناکامی اکثر آن ها می باشد. برای مثال اکثر آموزگاران دانش آموزان را در مقابل دانسته ها و واقعیت های علمی قرار می دهند به جای اینکه روش آموختن و اندیشیدن را به آن ها بیاموزند. همانطور که « سندرز» در کتاب «آموزش خلاقیت از طریق استعاره» تاکید می نماید که برای پرورش خلاقیت باید به کودکان و نوجوانان امکان تفکر داد و آنان را از انجام فعالیت های قالبی و از پیش تعیین شده تا حد امکان برحذر دانست. مهم نیست که فراگیر چه می آموزد، بلکه مهم این است که چگونه می آموزد. چگونه آموختن با انتقال اطلاعات و حفظ و تکرار آنها حاصل نمی شود. اگر شرایط یادگیری فراهم گردد، شاگردان خود به یادگیری خواهند پرداخت. معلمان باید شیوه اندیشیدن را به شاگردان خود بیاموزند. باید ذهن پویای کودکان را در برابر آنچه در دنیای اطراف آن ها می گذرد به تفکر و اندیشه واداشت. معلمان باید با طرح مسئله عشق به اندیشیدن را در دانش آموزان ایجاد و تقویت نمایند. متاسفانه دیده شده است معلمان با ایجاد محیط سخت انضباطی موجب حفظ طوطی وار مطالب درسی در دانش آموزان می گردند و اینگونه جلوی هرگونه تفکر سالم و خلاق را می بندند. اساسا هدف نظام آموزشی باید این باشد که به کودک و دانش آموز و دانشجو، ابزار حل مشکل داده شود نه اینکه جواب یک مسئله را به او یاد بدهد. پژوهش های انجام شده در زمینه آموزش دهی به این نتیجه رسیده است که خلاقیت را می توان آموزش و پرورش داد.
موانعی که بر سر راه رشد خلاقیت در کودکان مقطع ابتدایی وجود دارند:
1- یکی از موانع نحوه ی نگرش و تفکر دانش آموزان درباره خودشان می باشد، ایجاد خود پنداره مثبت و کاهش اضطراب می تواند در این زمینه موثر باشد.
2- کمبود پشتکار و تحمل اندک دانش آموزان از دیگر موانع خلاقیت می باشد.
3- محدود کردن بیش از حد کنجکاوی کودکان، چه در محیط خانه و چه در محیط آموزشگاه و همچنین سرکوب قوه تخیل و خیالبافی کودکان.
4- استفاده از نمره امتحانی به عنوان اهرم فشار در جهت ایجاد همنوایی بیشتر بین دانش آموزان و تاکید بیش از حد بر دروس نظری و بی توجهی به دروس عملی.
راه های پـــرورش خلاقیت در کودکان:
1- پرورش نیروی تخیل:
پرورش نیروی تخیل یکی از راه های پرورش خلاقیت در کودکان می باشد. طرح سوال به شکل پاسخ نگاری یا انشایی، موجب یاد آوری اطلاعات و سازمان دادن آنها توسط دانش آموز می گردد. استفاده درست از نوشتن انشاء، تشویق و اهمیت دادن به داستان های تخیلی بچه ها و ایجاد فرصت برای شاخ و برگ دادن به مطالب یاد گرفته شده، نقاشی و پرداختن به امور هنری زمینه هایی برای پرورش نیروی تخیل می باشد.
2- تحریک حس کنجکاوی و کنکاش ذهنی کودکان:
درگیر نمودن فعالانه دانش آموزان در فرایند آموزشی. دانش آموزان در کلاس نباید فقط شنونده باشند بلکه باید گوینده و فعال باشند.
3- تنـــوع منابع درسی:
معلم باید بتواند در کلاس علاوه بر کتاب های اصلی و از قبل تعیین شده از کتاب های گوناگون دیگر هم بهره بگیرد. از شاگردان بخواهد که در کلاس گزارش دهند و جلسه بحث و گفتگوی علمی برای دانش آموزان ترتیب دهد.
4- تغییر در نحوه ارزشیابی نظام آموزشی:
در ارزشیابی ها باید به جای تاکید بر سطوح پایین یادگیری از قبیل دانش و درک و فهم به سطوح بالای یادگیری چون ترکیب و ارزشیابی تاکید شود.
5- تنوع شیوه های آموزشی:
معلمان باید در فعالیت های آموزشی از شیوه های مختلف و متنوعی بهره ببرند. از جمله روش حل مسئله، روش تهیه طرح یا پروژه، روش بحث علمی و روش های گروهی و بارش فکری به تناسب موضوع و موقعیت درسی.
منبع دریافت این مطلب : پرنت یار
آیا میدانید چگونه میتوانید دوباره در مسیر تحصیل قرار بگیرید؟ ما به شما میگوییم با چه روشی آغاز کنید. از کاری که در حال حاضر دارید خسته شدهاید و میخواهید کار خود را عوض کنید و میدانید برای اینکه مسیر زندگیتان را عوض کنید و شغل خود را تغییر دهید باید تحصیلات بالاتری داشته باشید اما چه کار باید کرد؟ تصمیم میگیرید به تحصیلات خود ادامه دهید و بعد از یک مدت طولانی دوباره درس خواندن را شروع میکنید و اینکه وقتی میخواهید دوباره درس بخوانید در ابتدا کار سختی به نظر میرسد؛ بهخصوص اگر از لحاظ مالی در شرایط خوبی نباشید و برای اینکه از لحاظ مالی خود را تامین کنید مجبور هستید هم کار کنید و هم درس بخوانید.
تمام مشکلات خود را نادیده بگیرید. به فکر شرایط خوبی باشید که در آینده نصیب شما میشود. شما در حال پرش از یک قلهی پایینتر به سمت قلهی بالاتر هستید؛ پس باید تا میتوانید بپرید. در ادامه چند شرط اولیه را برایتان شرح میدهم:
1- انگیزه: گاهی به دلیل شرایط کاری، گاهی به دلیل اینکه به صحبتهایمان به دلیل تحصیلات کم اهمیت نمیدهند تصمیم میگیریم درس بخوانیم تا از این عذاب نجات پیدا کنیم و به بقیه ثابت کنیم که ما هم میتوانیم در بحثها شرکت کنیم. اینها انگیزهای است تا کارهای خود را در جهت درس خواندن شروع کنیم. گاهی نیز هیچ دلیل خاصی وجود ندارد و فقط علاقهی به ادامهی تحصیل منجر به درس خواندن میشود. معمولاً گفته میشود برای اینکه کاری را شروع کنید بهتر است انگیزه داشته باشید. ما نیز در اینجا متذکر میشویم که بهتر است برای شروع دوباره و بازگشت به تحصیل انگیزه داشته باشید؛ زیرا داشتن انگیزه مانند موتوری قوی عمل میکند که شما را با شتاب بیشتری به سوی جلو پرتاب میکند.
2. باید در چند مورد از خودگذشتگی نشان دهید: اگر میتوانید کار خود را برای مدت کوتاهی ترک کنید یا اگر امکان دارد کار خود را به منزل بیاورید یا اگر به حقوق خود احتیاج دارید، راه دیگری نیز وجود دارد و آن این است که ساعات کاری خود را نسبت به قبل کاهش دهید تا مدت بیشتری در منزل باشید و بیشتر وقت خود را به مطالعه کردن بپردازید. درست است که حقوق دریافتی شما نسبت به قبل کمتر خواهد شد ولی برای یک یا دو ماه است. برای جبران این هزینهها از هزینههایی غیر ضروری بپرهیزید اما درعوض هنگامی که در رشتهی مورد نظر خود قبول شدید، حتی هنگامی که دانشجوی آن رشته باشید تمام نگاهها به سوی شما تغییر خواهد کرد و حتی حقوقتان نیز افزایش خواهد داشت. این انگیزه را به خود بدهید و از همین امروز شروع کنید.
3. چه رشتهای را باید انتخاب کنید: در مرحلهی بعدی، مهم تصمیمی است که راجع به رشتهی انتخابی خود میگیرید. اگر در رشته و شغل خاصی اشتغال دارید بهتر است برای اینکه در رشتهی کاری خود خبرهتر شوید همان رشته را ادامه دهید یا با توجه به نیاز جامعه، رشتهای را انتخاب کنید و مطمئن باشید که با ادامهی این رشته موقعیت شما تغییر اساسی خواهد داشت. اگر قرار باشد در جایی که هستید بمانید دیگر نیازی به ادامهی تحصیل نخواهد بود.
4. شرایط متفاوتی برای هر کس وجود دارد: ممکن است شخصی بیکار باشد یا تحت تکفل دیگری باشد و نیازی به کار کردن نداشته باشد تا هزینههای زندگی خود را تامین کند یا شخصی مجبور است کار کند. در حالت بیکار:
اگر مجرد هستید: این بهترین زمان برای تغییر شرایط زندگیتان است و میتوانید از این نقطهی مثبت استفاده کنید. بیکاری شما میتواند انگیزهی خوبی برای ادامهی تحصیل باشد؛ زیرا همهی شرکتها فردی را که دارای تخصص بیشتری است بهتر و با میل و رغبت بیشتری قبول میکنند تا افراد دیگر.
اگر متاهل هستید: اگر مسئول تامین امرار معاش یک خانواده هستید بهراحتی میتوانید به درس خود ادامه دهید. حتی از شریک زندگیتان یا افراد خانواده کمک بگیرید. آنها میتوانند مشوق خوبی برای شما باشند.
منبع دریافت این مطلب : قلم چی
در کلاس آنلاین «راهنمای برنامه ریزی درسی » ویژه قبولی در آزمون ورودی مدارس تیزهوشان، نمونه دولتی و مدارس خاص به شما آموزش دادیم که چگونه برنامه درسی مناسب خودتان را تنظیم کنید.
ششمی های عزیز، اگر هنوز موفق نشده اید برنامه ریزی کنید،ما برای شما برنامه پیشنهادی داریم. برنامه ها به صورت هفتگی در سایت قرار می گیرند.
تمام تلاش خودتان را بکنید تا طبق برنامه پیش بروید و به آن پایبند باشید.
با تیزلند، به موفقیت نزدیک تر شوید.
»» دانلود برای اعضا امکان پذیر است. عضویت رایگان است و کمتر از 30 ثانیه طول می کشد!!!!
جشنواره ملی دانش آموزی ابن سینا با هدف ارتقای سطح علمی دانش آموزان سراسر کشور و با مجوز رسمی وزارت آموزش و پرورش و همکاری و حمایت بیش از 70 نهاد و سازمان علمی و رسانه ای از جمله دانشگاه تهران، دانشگاه علوم پزشکی ایران، دانشگاه صنعتی شریف، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، فدراسیون جهانی مخترعین، سازمان فناوری اطلاعات، مرکز رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، خبرگزاری پانا، دانشگاه خواجه نصیر طوسی، دفتر مطالعات و برنامه ریزی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، موسسه عالی مدیریت دانش، انجمن علوم اعصاب ایران ، موسسه اندیشه های خلاق جوان آریایی و بسیاری از سازمان ها و نهادهای مرتبط ملی و بین المللی، در روزهای پنج شنبه و جمعه 17 و 18 فروردین 1396 در پردیس شمالی دانشگاه تهران برگزار می گردد.
این جشنواره در چهار محور کلی شامل: سمینارهای علمی در 11 گرایش، مسابقات مهارتی در رشته های هوافضا (4 گرایش)، رباتیک (3 گرایش) و عمران و سازه (6 گرایش)، فیلم کوتاه داستانی و محتوای دیجیتال و همچنین نمایشگاه جانبی و کارگاه های تخصصی ویژه دانش آموزان، والدین، مدیران مدارس و مربیان پژوهشی برگزار می شود.
از ویژگی های این جشنواره میتوان به موارد زیر اشاره نمود:
• اعطای 10 دیپلم افتخار از سوی فدراسیون جهانی مخترعین.
• اعطای گواهینامه رسمی و معتبر از سوی موسسه عالی و مدیریت دانش IDCORP مالزی به تمام شرکت کنندگان جشنواره.
• انتشار مقالات برگزیده در مجلات معتبر علمی در رشتههای مختلف.
• پوشش خبری جشنواره توسط شبکههای تلوزیونی کشورهای مختلف از جمله فرانسه، چین، آذربایجان، ترکیه، لبنان، کویت و اتحادیه اروپا.
• انتشار گزارش پایانی جشنواره در صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران، خبرگزاریهای رسمی، روزنامهها و نشریات معتبر داخلی.
• اعطای تندیس ویژه جشنواره به همراه تقدیر نامه رسمی به مدارس برگزیده در جشنواره.
• اراده تخفیف ویژه 25 درصدی بهرهمندی از خدمات موسسه زنگ پژوهش به مدارس شرکت کننده در جشنواره.
• عضویت رایگان همه شرکت کنندگان در باشگاه خلاقیتکده شریف.
• حمایت ایدههای برتر در شتابدهنده محتوای دیجیتال.
• دریافت تسهیلات کم بهره برای توسعه ایدههای برتر در بخش محتوای دیجیتال.
• اعطای مجوز برای کسب و کار ایدههای برتر در بخش محتوای دیجیتال.
• حمایت از فیلمهای برگزیده محور فیلم کوتاه برای نمایش در صدا و سیما.
• مصاحبه نشریات و سایتهای سینمایی با عوامل فیلمهای برگزیده محور فیلم کوتاه.
• حضور سازندگان 20 فیلم برتر برای بخش داوری بخش دانش آموزی جشنواره بعدی.
• حضور رایگان نفرات برگزیده محور فیلم کوتاه در کارگاه فیلم سازی و نقد.
جهت ثبت نام و کسب اطلاع بیشتر به آدرس www.ebnesinafestival.com مراجعه کرده و یا در کانال تلگرامی جشنواره به آدرس https://t.me/ebnesinafestival عضو شوید.
منبع دریافت این مطلب : جشنواره دانش آموزی ابن سینا