تمدید مهلت ثبت نام آزمون دبیرستان البرز

به گزارش تیزلند، به نقل از خبرگزاری تسنیم، ثبت‌نام آزمون ورودی دبیرستان البرز تا تاریخ اول اردیبهشت ماه 96 تمدید شد.

دواطلبان می‌توانند با ورود به سایت tehranedu.ir نسبت به ثبت نام اقدام کنند.

شایان ذکر است دبیرستان البرز برای دوره اول متوسطه (پایه هفتم ) و دوره دوم متوسطه ( پایه دهم ) در رشته ریاضی, تجربی و علوم انسانی از مناطق 199 گانه شهر تهران ثبت نام می‌کند.

آزمون ورودی پایه دهم در تاریخ 14 اردیبهشت و آزمون پایه هفتم در تاریخ 15 اردیبهشت ماه 96 برگزار می‌شود.

شرایط ثبت‌نام در آزمون ورودی پایه دهم بدین شرح است: اشتغال به تحصیل در پایه نهم در سال تحصیلی 95-96، تابعیت جمهوری اسلامی ایران و داشتن حداقل معدل 18 در امتحانات نوبت اول پایه نهم.

کارت ورود به جلسه امتحان از روز یکشنبه 10 اردیبهشت 96 تا روز سه‌شنبه 12 اردیبهشت 96 از طریق مراجعه به سایت www.tehranedu.ir قابل دریافت است.

هزینه شرکت در آزمون ورودی دبیرستان البرز 15 هزار تومان است که داوطلبان هنگام ثبت‌نام باید آن را به صورت الکترونیک پرداخت کنند.

منابع امتحانی در پایه دهم بدین شرح است:

تمدید مهلت ثبت نام آزمون دبیرستان البرز

 

تمدید مهلت ثبت نام آزمون دبیرستان البرز

ضوابط شرکت در آزمون ورودی پایه هفتم بدین شرح است:‌ تابعیت جمهوری اسلامی ایران، اشتغال به تحصیل در پایه ششم در سال تحصیلی 95-96، ملاک شرکت دانش‌آموزان پایه ششم در آزمون ورودی و ثبت‌نام، کسب مقیاس خیلی خوب در تمام دروس یا کسب مقیاس خوب در یک درس و خیلی خوب در سایر دروس است.

کارت ورود به جلسه امتحان از روز یکشنبه 10 اردیبهشت 96 تا روز سه‌شنبه 12 اردیبهشت 96 از طریق مراجعه به سایت www.tehranedu.ir قابل دریافت است.

مواد امتحانی در پایه هفتم بدین شرح است:

تمدید مهلت ثبت نام آزمون دبیرستان البرز

چگونه امتحانی موفق داشته باشیم؟

برای موفقیت در هر کاری دو عامل مهم دخیل است یکی انتخاب راه و روش درست و دیگری اعتماد به نفس.

برای پشت سر گذاشتن امتحانات نیز باید به این عوامل توجه نمود تا بتوانیم به راحتی به اهداف مد نظر خود دست یابیم. ذیلآ به چند مورد اساسی اشاره می گردد:

چگونه امتحانی موفق داشته باشیم؟

1-در شروع کار اگر به مطالعه بی میل هستید سعی کنید اشتیاق به آن را در خود تقویت کنید برای این کار کتابتان را به چند بخش تقسیم نموده و هر روز بخشی را مطالعه کنید انباشته نمودن درسها برای شب امتحان باعث ایجاد استرس و اضطراب در شما شده و نتیجه دلخواه عاید نخواهد شد.

2-در روزهای امتحان بیشتر مواظب سلامت جسمانی خود بوده و تغذیه مناسب نیز داشته باشیدچون عقل سالم در بدن سالم است خوردن خرما با شیر ، میوه جات تازه و.... بسیار مفید است.

3-به اندازه نیاز بخوابید و مطالعه را صبح زود و بعد از صرف صبحانه آغاز کنید چون بدن و ذهن شما کاملآ آماده یاد گیری است.

4- محیطی مناسب ، سالم ، آرام برای مطالعه داشته باشید تا قدرت تمرکز و یاد گیریتان افزایش یابد.

5- ساعات مطالعه خود را روزانه و به مرور افزایش دهید.

6-حین مطالعه فرصتی را برای استراحت به ذهن بدهید معمولآ هر یک ساعت یک ربع استراحت کافی است.

7-عوامل مخل در یادگیری از قبیل تلویزیون، بازیهای کامپیوتری، و... را به حد اقل رسانده یا کلآ حذف کنید .

8- از شیوه بحث گروهی( پرسش و پاسخ)در یادگیری استفاده کنید .

9- اگر حین امتحانات وقت اضافی برای یک درس دارید کتب سخت دیگر را نیز مطالعه کنید.

10- از مطالب مشکل و سخت یادداشت بردارید و آنها را چند ساعت قبل از امتحان مطالعه کنید.

11- یک ساعت قبل از امتحان مطالعه را رها کنید تا با ذهنی آرام و آسوده وارد جلسه شوید ضمنآ بحث های بی مورد در شما استرس ایجاد می نماید.

12- سر جلسه موارد ذیل را رعایت نمایید:

الف: به حرف دانش آموزان تنبل، متقلب، و مزاحم گوش ندهید .

ب:همه سوالات را یکباره نگاه نکنید اگر سخت باشد اضطراب شما افزایش یافته و تمرکز تان به هم می ریزد پس سوالات را به ترتیب خوانده و جواب دهید.

ج: وقت خود را صرف پیدا کردن جواب برای سوالاتی که نمی دانید هدر نکنید پاسخ به آنها را به وقت اضافه بسپارید.

د: دانستن سوال نصف جواب است پس همه سوالات را تا آخر بخوانید خصوصآ در سوالات تستی که موارد مشابه زیاد است.

ه: سعی کنید زمانی را در آخر جلسه برای چک نمودن و مرور نوشته هایتان در نظر بگیرید تا مبادا آنها را اشتباه یا جابجا جواب نداده باشید.

چگونه امتحانی موفق داشته باشیم؟

چگونه مطالعه موفق داشته باشیم ؟

مقدمه

آیا تاکنون به این موضوع فکر کرده‌اید که هنگام مطالعه از چه روشی استفاده می‌کنید؟ یک روش مطالعه صحیح و اصولی می‌تواند بسیاری از مشکلات تحصیلی را از بین ببرد. بررسیهای بعمل آمده گویای آن است که افرادی که در زمینه تحصیل موفق بوده‌اند، روش صحیحی برای مطالعه داشتند. یادگیری(learning) مسئله‌ای است که در سراسر طول زندگی انسان بویژه در دوران دانش آموزی و دانشجویی اهمیت زیادی دارد. چرا که دانش آموزان و دانشجویان همیشه در معرض امتحان و آزمون قرار دارند و موفقیت در آن آرزوی بزرگشان است.

شاید به افرادی برخورده باشید که می‌گویند: همه کتابها و جزوه‌ها را می‌خوانم، اما موقع امتحان آنها را فراموش می‌کنم، یا من استعداد درس خواندن را ندارم، چون با اینکه همه مطالب را می‌خوانم اما همیشه نمراتم پایین است و یا ... . بسیاری از اینگونه مشکلات به نداشتن یک روش صحیح برای مطالعه باز می‌گردد. عده‌ای فقط به حفظ کردن مطالب اکتفا می‌کنند، بطوری که یادگیری معنا و مفاهیم را از نظر دور می‌دارند. این امر موجب فراموش شدن مطالب بعد از مدتی می‌شود، در واقع آنچه اهمیت دارد یادگیری معنا و مفهوم است، چیزی که نمی‌توانیم و نباید از آن دور باشیم.

برای آنکه مطلبی کاملا آموخته شده و با اندوخته‌های پیشین پیوند یابد، باید حتما معنا داشته باشد، در این صورت احتمال یادگیری بیشتر و احتمال فراموشی کمتر خواهد شد. بنابراین قبل از اینکه خود را محکوم کنیم به نداشتن استعداد درس خواندن ، کمبود هوش ، کمبود علاقه ، عدم تونایی و سایر موارد ، بهتر است نواقص خود را در مطالعه کردن بیابیم و به اصطلاح آنها بپردازیم. در اینصورت به لذت درس خواندن پی خواهیم برد. اولین قدم در این راستا آن است با اندکی تفکر عادتهای نامطلوب خود را در مطالعه یافته و سپس عادتهای مطلوب جایگزین آن گردد.

چگونه امتحانی موفق داشته باشیم؟

برای تغییر عادات مطالعه مراحل زیر را باید در نظر گرفت:

1. آگاهی (درباره موضوع)

2. علاقه

3. ارزیابی (ارزیابی اطلاعات بدست آمده با در نظر گرفتن موقعیتهای موجود)

4. آزمایش (بکار بستن فکر)

5. مطابقت خود با فکر تازه و اختیار و قبول آن

 

انواع روشهای مطالعه

روش پس ختام

این روش یکی از مهمترین و معروفترین روشهای بهسازی حافظه است. نام این روش همانند نام انگلیسی آن (PQ4R) متشکل از حروف اول شش مرحله آن است.

مراحل پیش خوانی

در این مرحله کتاب یا مطلب بصورت یک مطالعه اجمالی و مقدماتی مطالعه شود. از جمله موارد این مرحله خواندن عنوان فصلها ، خواندن سطحی فصل ، توجه به تصاویر ، بخشهای اصلی و فرعی و خلاصه فصلها می‌باشد. هدف در این مرحله یافتن یک دید کلی نسبت به کتاب و ارتباط دادن بخشهای مختلف کتاب با یکدیگر می‌باشد.

مرحله سوال کردن

پس از مطالعه اجمالی موضوعات و نکات اصلی ، به طرح سوال در مورد آنها بپردازید. این کار باعث افزایش دقت و تمرکز فکر و سرعت و سهولت یادگیری می‌گردد.

مرحله خواندن

در این مرحله به خواندن دقیق و کامل مطالب کتاب پرداخته ، که هدف فهمیدن کلیات و جزئیات مطالب و نیز پاسخگوی به سوالات مرحله قبل می‌باشد. در مرحله خواندن برای فهم بهتر مطالب می‌توان از کارهایی مثل یادداشت برداری ، علامت گذاری و خلاصه نویسی بهره جست.

مرحله تفکر

در این مرحله هنگام خواندن، ساختن سوالها، و ایجاد ارتباط بین دانسته‌های خود، درباره مطلب فکر کنید. در این مورد نیز مهمترین اصل همان بسط معنایی است. بسط معنایی ممکن است در مراحل پنجم و ششم نیز یعنی در مراحل از حفظ گفتنی و مرور کردن نقشی داشته باشد.

مرحله از حفظ گفتنی

در این مرحله باید بدون مراجعه به کتاب و از حفظ به یادآوری مطالب خوانده شده پرداخته شود و بار دیگر به سوالاتی که خود فرد طرح کرده بود پاسخ دهد. در اینجا باید مطالب آموخته شده را در قالب کلمات برای خود کرده ، در غیر اینصورت لازم است که مجددا به خواندن مطالبی که آموخته نشده پرداخته شود. مرحله از حفظ گفتنی در پایان هر بخش انجام می‌گیرد و وقتی بخشهای یک فصل به اتمام رسید به مرحله بعد ، یعنی مرور کردن یا آزمون وارد می‌شویم.

مرحله مرور کردن

این مرحله ، که مرحله آزمون نیز می‌باشد، در پایان هر فصل انجام می‌گیرد. در اینجا به مرور موضوعات اصلی و نکات مهم و نیز ارتباط مفاهیم مختلف به یکدیگر پرداخته و در صورت برخورد با موضوعات مورد اشکال به متن اصلی یا مرجع مراجعه شود.

یکی از راههای کمک به این مرحله پاسخگوئی به سئوالات و تمرینات پایان فصل است:

اجرای این مرحله می‌تواند مقداری از اضطراب را کاهش دهد.

روش دقیق خوانی

هدف از این مرحله این است که مطالب کامل و دقیق درک شده و بصورتی سازمان یافته و منظم در حافظه نگهداری شود. برخی از فنون موجود که می‌تواند به روش دقیق خوانی کمک کند عبارتند از:

تکنیک خلاصه برداری

به نوشتن عبارت، مفاهیم و موضوعات کلیدی متن پرداخته، بطوری که در مرور مطالب، با نگاه کردن و خواندن خلاصه‌ها، همه مطالب خوانده شده را یادآوری کند. یک روش بسیار مطلوب این است که از خلاصه‌ها نیز دوباره خلاصه برداری شود.

تکنیک سازماندهی مطالب

این تکنیک باعث افزایش درک و سرعت یادگیری و سهولت در بازیابی مطالب آموخته شده می‌شود.

برای سازماندهی مطالب استخراج سه بخش از متن اصلی مورد مطالعه لازم است که عبارتند از:

• موضوع اصلی: موضوعی که تمامی مطالب را در بر می‌گیرد و بقیه مطالب حول و حوش آن می‌چرخد.

• نکته‌های اصلی: خطوط و اندیشه‌های اصلی و مهم هستند که در مجموع موضوع اصلی را می‌سازند و از صراحت بیشتری برخوردار است.

• نکات جزئی: اطلاعات جزئی‌تر هستند که بصورت مثالها، نمونه‌ها، عکس و تصویر اطلاعات واقعی مطرح می‌گردند.

تکنیک علامت گذاری در متن

در این تکنیک علامتهایی را بر روی متن اصلی انجام داده، از قبیل علامت گذاری به شکلهای مختلف در متن ، خط کشیدن زیر عبارات مهم، حاشیه نویسی و ...، این موارد بسته به سلیقه‌های افراد متفاوت می‌باشد. اما نکته مهمی که در هر نوع علامت گذاری حائز اهمیت است این است که، بهتر است همانند تکنیک سازمان دهی، مطالب را در سه دسته مجزا (موضوع اصلی، نکته اصلی ، موارد جزئی) قرار داده و آنها را با علامتهای مختلف نشان دهید.

در کنار روش مطالعه عوامل محیطی نیز در میزان یادگیری تاثیر دارد. یک محیط مناسب باعث توجه و تمرکز بهتر و بیشتری می‌شود.

حذف عوامل مزاحم فکری

مواردی هست که بخش عظیمی از وقت و فعالیت ذهنی را موضوعاتی به خود مشغول می‌دارند که هیچ رابطه با موضوع ندارند، موضوعاتی مانند: رفتار معلمان و استادان، افزایش شهریه و نوع رفت و آمد و … برخی از موضوعاتی هستند که موقع مطالعه اگر به آنها فکر شود از کارایی مطالعه می‌کاهد.

برخی حتی خیال پردازیهایشان را موقع مطالعه انجام می‌دهند؛ که به شدت فکر را آشفته کرده و تمرکز را از بین می‌برد. توصیه کلی این است که اگر ذهن خود را از افکار مختلف پاک کنید تا بر روی موضوع مورد مطالعه تمرکز کنید، مطالعه را کنار بگذارید و زمانی مطالعه را شروع کنید که سرحال، علاقمند و متمرکز هستید.

فراهم کردن محیط مناسب

محل و مکانی که مطالعه در آنجا انجام می‌شود باید مناسب باشد. منظور از محل مناسب مکانی است که آرام ، ساکت و دور از عوامل مزاحم محیطی باشد، این باعث تمرکز بهتر روی موضوع مطالعه می‌شود. بعضی افراد محل و زمانی را برای مطالعه انتخاب می‌کنند که بسیار شلوغ و پر سرو صدا است و بعضی از افراد رختخواب را برای مطالعه انتخاب می‌کنند و توقع یادگیری سطح مطلوب را دارند، ولی از این حقیقت غافلند که این محلها بدترین محل برای مطالعه است.

چگونه امتحانی موفق داشته باشیم؟

آثار منفی کافئین برای نوجوانان

کافئین سیستم عصبی مرکزی را تحریک می کند و موجب افزایش هوشیاری می شود. بسیاری از مردم کافئین را به واسطه تجربه تقویت موقت انرژی و بهبود خلق و خو مصرف می کنند.

مصرف نوشیدنی های انرژی‌زا پیش از یک مسابقه فوتبال و یا نوشیدن قهوه برای بیدار ماندن شبانه به منظور مطالعه در میان نوجوانان رایج است. اما مصرف بیش از اندازه کافئین می تواند برای سلامت نوجوانان بد باشد.

 
آثار منفی کافئین برای نوجوانان

به گزارش عصر ایران به نقل از "وری ول"، مصرف تا 400 میلی گرم کافئین در روز برای بیشتر بزرگسالان سالم امن به نظر می رسد. این در شرایطی است که آکادمی پزشکی کودکان آمریکا محدود کردن مصرف کافئین به 100 میلی گرم در روز برای نوجوانان و عدم مصرف آن برای کودکان زیر 12 سال توصیه می کند.

آثار منفی کافئین برای نوجوانان

کافئین چیست؟

کافئین ماده مخدری است که به طور طبیعی در برگ ها و دانه های گیاهان بسیاری یافت می شود. همچنین، کافئین به طور مصنوعی تولید می شود و ممکن است به نوشیدنی ها و غذاهایی خاص افزوده شود.

کافئین سیستم عصبی مرکزی را تحریک می کند و موجب افزایش هوشیاری می شود. بسیاری از مردم کافئین را به واسطه تجربه تقویت موقت انرژی و بهبود خلق و خو مصرف می کنند. تقریبا 80 درصد از جمعیت جهان، از جمله 75 درصد کودکان، هر روز محصولات کافئین‌دار مصرف می کنند.

اگر چه طی دهه گذشته مصرف نوشیدنی های غیر الکلی در میان نوجوانان کاهش داشته است، میزان مصرف کافئین در میان جوانان تغییر خاصی نکرده است. در همین راستا، نوجوانان برای دریافت کافئین مصرف قهوه و نوشیدنی های انرژی‌زا را مد نظر قرار می دهند.

آثار منفی کافئین برای نوجوانان

آثار کافئین

پژوهش های صورت گرفته روی کافئین نشان داده اند که دوزهای کوچک از این ماده می تواند خلق و خو و هوشیاری را ارتقا دهد، سرعت پردازش اطلاعات، آگاهی، و توجه را افزایش دهد و زمان واکنش را بهبود ببخشد. اما بیشتر مطالعات روی افراد بزرگسال و نه کودکان انجام شده اند.

کافئین می تواند موجب شکل گیری عوارض جانبی ناخواسته هم در نوجوانان و هم در بزرگسالان شود. برخی افراد نسبت به دیگران حساسیت بیشتری به کافئین دارند و تنها میزان اندکی از آن می تواند عوارض ناخواسته را موجب شود. از جمله رایج‌ترین آثار مصرف کافئین می توان به موارد زیر اشاره کرد:

بی خوابی

بی قراری

تحریک پذیری

ضربان قلب سریع

لرزش های عضلانی

عصبانیت

ناراحتی معده

سردرد

اشکال در تمرکز

فشار خون افزایش یافته

آثار کافئین ممکن است تنها چند دقیقه پس از مصرف آن آغاز شوند. کافئین از نیمه عمر تقریبا پنج تا شش ساعت برخوردار است، که به معنای کاهش غلظت آن به نصف در خون طی این مدت زمانی است.

تاثیر متفاوت کافئین بر نوجوانان نسبت به بزرگسالان

کافئین ممکن است بر رشد و تکامل کودک تاثیرگذار باشد. مطالعه ای که در نشریه PLOS One منتشر شد، نشان داد، موش های جوانی که معادل کافئین موجود در سه یا چهار فنجان قهوه را برای اندازه یک موش مصرف کرده بودند با کاهش خواب عمیق و تاخیر در رشد مغز مواجه شدند.

کافئین ممکن است شکل گیری اتصلات کلیدی در مغز را مختل کند. در دوران بلوغ، زمانی که مغز دارای بیشترین میزان اتصلات عصبی است، کافئین ممکن است کارآمدی شبکه را کاهش دهد.

کافئین می تواند به شدت بر خواب نوجوانان تاثیرگذار باشد. نتایج یک مطالعه نشان داد مصرف هر 10 میلی گرم کافئین توسط پسری 13 ساله کاهش 12 درصدی احتمال تجربه خواب هشت و نیم ساعتی را برای وی به همراه داشت. کمبود خواب در نوجوانان می تواند بر تحصیل، سلامت روانی و سلامت جسمانی آنها تاثیرگذار باشد.

همچنین، کافئین ممکن است موجب از دست دادن کلسیم در بدن شود. با گذشت زمان، مصرف بیش از اندازه کافئین می تواند به کاهش تراکم استخوانی منجر شود. مصرف نوشابه های گازدار یا نوشیدنی های انرژی‌زا به جای شیر ممکن است نوجوان را در معرض خطر بالاتر ابتلا به پوکی استخوان قرار دهد.

کافئین ممکن است مشکلات سلامت زمینه ای را تشدید کند. این ماده ممکن است با داروها و مکمل هایی خاص تداخل ایجاد کند.

آثار منفی کافئین برای نوجوانان

آثار منفی کافئین برای نوجوانان

تاثیر متفاوت کافئین بر نوجوانان پسر و دختر

پژوهشگران دریافتند که کافئین تا پیش از بلوغ اثری مشابه بر پسران و دختران دارد. اما پس از بلوغ، برخی تفاوت های جنسیتی در روشی که کافئین بر بدن تاثیر می گذارد، مشاهده شده است.

به طور کلی، نوجوانان پسر نسبت به نوجوانان دختر واکنش بیشتری به کافئین نشان می دهند. ضربان قلب در پسران در مقایسه با دختران در واکنش به کافئین کاهش بیشتری دارد. دختران نیز نسبت به نوجوانان پسر افزایش بیشتر در فشار خون دیاستولیک را نشان می دهند.

پژوهش ها برای ارزیابی عوامل روانی، تفاوت های هورمونی و عوامل جسمانی که ممکن است در زمینه تفاوت های جنسیتی واکنش به کافئین نقش داشته باشند، ادامه دارد.

آیا نوجوانان می توانند به کافئین وابسته شوند؟

افراد بسیاری احساس اعتیاد به کافئین را گزارش کرده اند زیرا در ترک یا کاهش مصرف آن با مشکل مواجه شده اند. برخی افراد حتی به رغم مواجهه با عوارض جانبی ناخواسته روانی یا جسمانی به مصرف کافئین ادامه می دهند.

مصرف کنندگان منظم کافئین ممکن است زمانی که قصد توقف مصرف آن را داشته باشند، نشانه های ترک را تجربه کنند. پژوهشگران کشف کرده اند که کودکان و نوجوانان ممکن است این شرایط را 12 تا 24 ساعت پس از توقف مصرف کافئین تجربه کنند.

نشانه های ترک از نظر شدت متفاوت هستند. از رایج‌ترین نمونه ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

سردرد

خستگی

خواب آلودگی

اشکال در تمرکز

دشواری در انجام وظایف

تحریک پذیری

افسردگی

اضطراب

نشانه های شبیه آنفلوانزا (تهوع/استفراغ، دردهای عضلانی، احساس گرما و سرما)

اختلال در عملکردهای روانی - حرکتی و شناختی

آثار منفی کافئین برای نوجوانان

آیا نوجوانان باید نوشیدنی انرژی‌زا مصرف کنند؟

آکادمی پزشکی کودکان آمریکا موضع روشنی در قبال نوشیدنی های‌زا دارد و معتقد است آنها هیچ جایی در رژیم غذایی کودکان و نوجوانان ندارند. به رغم این هشدار، نوجوانان بسیاری نوشیدنی های انرژی‌زا را مصرف می کنند.

یک قوطی نوشیدنی انرژی‌زا می تواند حاوی 500 میلی گرم کافئین باشد که برابر با 14 قوطی نوشابه گازدار است. نوشیدنی های انرژی‌زا حاوی مواد دیگری نیز هستند که می توانند برای نوجوانان ناسالم محسوب شوند. گوارانا از گیاهی در آمریکای جنوبی به دست می آید و اگرچه حاوی کافئین است، اما اغلب در فهرست شمارش کافئین در نظر گرفته نمی شود.

نوشیدنی های انرژی‌زا حاوی اسیدهای آمینه، ویتامین ها، و افزودنی ها هستند. آثار این مواد تا حد زیادی ناشناخته هستند. اما بسیاری از نوجوانان به اشتباه بر این باورند که نوشیدنی های انرژی‌زا جایگزین هایی سالم برای نوشابه های گازدار محسوب می شوند.

مصرف بیش از اندازه کافئین و مسمومیت

گزارش هایی درباره مصرف بیش از اندازه کافئین - به طور معمول میان نوجوانان و جوانان - وجود دارند.

گاهی اوقات مسمومیت با کافئین می تواند مرگبار باشد. به عنوان مثال، لوگان استاینر، دانش آموز دبیرستانی از اوهایو، پس از مصرف پودر کافئین با آریتمی قلبی و تشنج مواجه شد. بنابر تشخیص پزشکان، وی بیش از یک قاشق چایخوری از پودر کافئین را مصرف کرده بود که 16 برابر بیشتر از میزان دوز توصیه شده بود.

چندین مرگ دیگر مرتبط با مصرف بیش از اندازه کافئین ثبت شده اند. تحقیق نیویورک تایمز در سال 2012 نشان داد حداقل 13 مرگ با مصرف نوشیدنی های انرژی‌زا پیوند خورده بودند.

آثار منفی کافئین برای نوجوانان

با افسردگی نوجوانان چه باید کرد؟

سخت ترین سوالی که متخصصان اطفال همیشه در معاینات از نوجوانان می پرسند، راجع به افسردگی و خودکشی است.

از سال 2005 تا 2014 شیوع افسردگی در میان نوجوانان 12 تا 17 سال به میزان قابل‌توجهی افزایش یافت. گرایش به افسردگی میان دختران بیشتر از پسران بود. بعلاوه، نظرسنجی‌های انجام‌شده از افراد 18 تا 25 ساله نیز افزایش قابل‌توجهی در شیوع افسردگی را نشان داد. بنابراین به نظر می‌رسد افسردگی در میان افراد 12 تا 20 سال رو به افزایش است.

با افسردگی نوجوانان چه باید کرد؟

دکتر "رامین مجتبایی" روان‌پزشک و استاد مدرسه بهداشت عمومی بلومبرگ در دانشگاه جان هاپکینز گفت در فواصل سال‌های 2005 تا 2011 افسردگی افزایش قابل‌توجهی نداشت. اما از سال 2012 تا 2013 روند افزایش افسردگی آغاز شد.

چرا افسردگی افزایش یافت و چرا در میان دختران بیشتر است؟ آیا نوجوانان بیشتر از دیگران از افسردگی رنج می‌برند یا فقط تمایل بیشتری برای صحبت درباره آن دارند؟ به گفته دکتر مجتبایی در طول دو دهه اخیر، نوجوانان نسبت به سایرین راحت‌تر درباره افسردگی صحبت می‌کردند، اما محققان این موضوع را تنها دلیل شیوع افسردگی نمی‌دانند.

محققان عواملی مانند سوءمصرف مواد را بررسی کردند، اما بازهم نتوانستند عامل این شیوع را مصرف مواد مخدر یا مشروبات الکلی بدانند. همچنین عواملی مانند ساختار خانواده (حضور پدر و مادر، عدم حضور یکی از والدین، نداشتن پدر و مادر) نیز در این پدیده نقشی نداشت.

خودکشی دومین علت اصلی مرگ در نوجوانان 15 تا 19 ساله است. اولین عامل مرگ حوادث و تصادف اعلام شد. اما برخلاف افسردگی، نرخ خودکشیِ نوجوانان از سال‌های 1990 رو به کاهش بوده است. اما مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در ماه نوامبر گذشته اعلام کرد میزان خودکشی کودکان 10 تا 14 سال، رو به افزایش است و دارد با نرخ مرگ‌ومیر براثر حوادث و تصادف برابر می‌شود.

 
با افسردگی نوجوانان چه باید کرد؟

دکتر "بنجامین شین" رئیس بخش روانشناسی کودکان و نوجوانان در بخش بهداشت و درمانِ دانشگاه "نورث شور" می‌گوید: "زمانی که فرزند شما با مشکل روبرو باشد، دیگر آمار و ارقام معنایی ندارند. آنچه اهمیت دارد کودک شما است. پس به نشانه‌های نگران‌کننده دقت کنید."

او گفت معمولاً والدین در مواجهه با این نشانه‌ها از سوی فرزندانشان آن‌ها را نصیحت می‌کنند یا سعی دارند خودشان مشکل را حل کنند. "والدین باید سعی کنند به حرف‌های فرزندانشان گوش دهند. باید حداقل در 90 درصد مکالمه فقط شنونده باشند. در ده درصد باقیمانده نباید به کودکان راه‌حل پیشنهاد دهند. بلکه بهتر است در حل مشکل به فرزندشان کمک کنند." دکتر شین شدیداً نگران تاثیر رسانه‌های الکترونیکی بر نوجوانان است.

دکتر مجتبایی اشاره کرد که این مطالعه به عواملی مانند کودک‌آزاری، بی‌توجهی به کودکان و تاثیر صفحه‌نمایش و دستگاه‌های دیجیتال را بررسی نکرده که برخی محققان آن‌ها را با بروز نشانه‌های افسردگی مرتبط می‌دانند.

دکتر شین گفت: "شواهدی وجود دارد که مزاحمت‌های سایبری به افزایش افسردگی به‌ویژه میان دختران دامن می‌زند و حتی باعث افزایش خودکشی میان آن‌ها می‌شود. در این زمینه بسیاری از والدین نمی‌دانند چگونه فرزندانشان را هدایت کنند. اکثر والدین با رفتاری تکانه‌ای موبایل را از فرزندانشان می‌گیرند که تنها شرایط را بدتر می‌کند.

دکتر شین می‌گوید: " این رفتار والدین برای نوجوانان آسیب‌زاتر از خود حادثه‌ اصلی است. موبایل راه ارتباط نوجوانان با دوستان، گروه‌های اجتماعی و گفتگو با سایرین است. اگر تلفن همراه از آن‌ها گرفته شود، فرزندی بسیار تنها و منزوی خواهید داشت."

دکتر مجتبایی گفت: "بسیاری از کودکان و نوجوانان دچار مشکلات روانی هستند و والدین از این موضوع مطلع نمی‌شوند. درنتیجه بیماری آن‌ها درمان‌نشده باقی می‌ماند."

علائم افسردگی نوجوانان شامل تغییرات خلق‌وخوی، غم و خشم مداوم و تغییرات در سطح عملکرد (مثلاً در مدرسه) است. همچنین دوری و کناره‌گیری از دوستان و خانواده، عدم علاقه به فعالیت‌های گذشته و تغییر در الگوهای خواب و غذا خوردن، کمبود انرژی، مشکل در تمرکز و احساس درد غیرقابل توضیح، از دیگر نشانه‌های افسردگی در نوجوانان است.

تمام والدین باید تفاوت میان تغییرات "عادی" در رفتار و خلق‌وخوی نوجوانان و این نشانه‌های خطرناک را بدانند. والدین باید از خود بپرسند این نشانه‌ها تا چه حد شدید و متداوم است.

وی افزود: "دلیل تغییر رفتار آن‌ها ممکن است افسردگی، مواد مخدر و یا فقط دشواری تکالیف مدرسه باشد. اولین قدم این است که بنشینید و با فرزندتان صحبت کنید. گام بعدی می‌تواند صحبت با معلم‌ها یا مراجعه به مشاور و روان‌پزشک باشد."

بااینکه مصرف مواد مخدر را نمی‌توان عامل افزایش شیوع افسردگی دانست، اما باید به خاطر داشت که مواد مخدر و افسردگی در نوجوانان، همواره دست در دست هم بوده‌اند. یعنی در اکثر موارد گزارش‌شده، فرد افسرده از مواد مخدر یا الکل استفاده کرده است.

البته شناسایی افسردگی مشکل را حل نمی‌کند. درمان این بیماری حتی با خانواده‌های حمایت‌کننده نیز آسان نخواهد بود. طبق گزارش‌های کلینیک A.A.P، "خطر خودکشی کاملاً از بین نمی‌رود، تنها کاهش می‌یابد."

این بیماری سفر طولانی و سختی برای نوجوانان و خانواده‌هایشان خواهد بود. اما پیام مهم برای والدین و متخصصان اطفال این است: از کودکان و نوجوانان سوالات درست و مناسب بپرسید و آن‌ها را دائماً تحت نظر داشته باشید.

با افسردگی نوجوانان چه باید کرد؟

بهترین روش برای مطالعه ی دروس حفظی

این روش که یکی از قویترین روش های یادگیری است در سال 1996 توسط فردی به نام رابینسون ابداع شد. در این روش سعی بر این است تا با ایجاد زمینه ای در ذهن قبل از مطالعه، روند یادگیری فعال تر و آسان تر گردد.

تکنیک یادگیری یک بار برای همیشه

چکیده: این روش که یکی از قویترین روش‌های یادگیری است در سال 1996 توسط فردی به نام رابینسون ابداع شد. در این روش سعی بر این است تا با ایجاد زمینه ای در ذهن قبل از مطالعه، روند یادگیری فعال تر و آسان تر گردد. (SQ3R) مخفف این کلمات است: پیش خوانی (Survey)، سوال سازی (Question)، خواندن (Read)، بازگویی و تعریف (Recite) و مرور (Review).

بهترین روش برای مطالعه ی دروس حفظی

در ادامه به مراحل مختلف این روش اشاره می کنیم:

پیش خوانی:

درسی را که می خواهید بخوانید، ابتدا پیش خوانی کنید. سعی کنید برای پیش خوانی از روش زیر استفاده نمایید:

- نگاهی سریع و گذرا به متن بیاندازید.

- نکات مهم و کلیدی را بیابید.

- سوالات و تمرین‌های آخر درس را مرور کنید.

- پاراگراف اول و آخر و خلاصه درس را به شیوه ای گذرا بخوانید.

سوال سازی:

در ذهن خود سوالاتی راجع به موضوع درس بسازید. برای این کار می توانید:

- عناوین و تیترها را بصورت سوال درآورید.

- از خود بپرسید: "راجع به این موضوع چه می دانم؟"، "معلم راجع به این موضوع چه چیزهایی می گفت؟" و سوالاتی از این قبیل.

بهترین روش برای مطالعه ی دروس حفظی

 

خواندن:

متن درس را بطور کامل بخوانید. در هنگام خواندن:

- به دنبال جواب سوالاتی باشید که در ذهن خود ساخته بودید.

- به سوالات آخر درس جواب بدهید.

- زیر نکات مهم خط بکشید.

- اگر مطلبی را درست نفهمیده‌اید، دوباره آن را بخوانید.

بازگویی و تعریف مطالب:

بعد از آنکه خواندن یک بخش به پایان رسید، به بازگویی مطالب آن بپردازید.

- مطالب درسی را از حفظ برای خود تکرار کنید و یا خلاصه نویسی کنید.

- در تکرار مطالب از روشی که متناسب با تکنیک یادگیری‌تان است، استفاده کنید و به خاطر داشته باشید که هر چه بیشتر از حواس پنجگانه خود استفاده کنید، مطالب بهتر در حافظه‌تان جای می گیرد.

قدرت یادگیری سه برابر می شود با: دیدن، بیان کردن، شنیدن.

و این قدرت چهار برابر می شود با: دیدن، بیان کردن، شنیدن و نوشتن!

مرور مطالب:بعد از آنکه مطالب را بطور کامل خواندید و برای خود بازگو کردید، نوبت به مرور مطالب می رسد.

- روز اول: بلافاصله بعد از مرحله تعریف و بازگویی، 5 دقیقه سریع مطالب را مرور کنید.

- 24 ساعت بعد: کتاب را ورق بزنید و به نکات مهم نگاهی بیاندازید، به مدت 5 دقیقه این کار را انجام دهید.

- یک هفته بعد: به مدت 5 دقیقه مطالب درسی را مرور کنید. برای مطالبی که به نظرتان سخت تر است بیشتر وقت بگذارید.

- و به همین ترتیب هر چند وقت یک بار مطالب را مرور کنید تا هنگام امتحان به مشکلی برخورد نکنید.

به خاطر داشته باشید:

کسانی که مطلبی را 6 بار پیاپی می خوانند در مقایسه با کسانی که در 6 نوبت و هر بار 5 دقیقه. این کار را می کنند، درصد یادگیری کمتری دارند.

چرا که در فواصل زمانی قدرت پردازش ذهن بالاتر می رود.

بهترین روش برای مطالعه ی دروس حفظی