امتحانات مدارس

 به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرمهم، چند روزی است که امتحانات پایان نیم سال دوم تحصیلی دانش‌آموزان در مدارس آغاز شده است. پس از شیوع کرونا آموزش با چالش‌های بسیار کلان و عمیقی مواجه شد و پیامدهای بلند مدت زیادی را به جای گذاشت. بعد از اجرای آموزش آنلاین تصمیم به برگزاری امتحانات حضوری در تعدادی از پایه‌های تحضیلی اتخاذ شد. این تصمیم موجی از اعتراضات از سمت دانش‌آموزان را به وجود آورد. چراکه دانش‌آموزان معتقد بودند اگر آموزش مجازی بوده است امتحانات هم متناسب با آن باید مجازی باشد که در نهایت برگزاری برخی از امتحانات نهایی قطعی شد و دانش‌آموزان به حوزه‌های امتحانی روانه شدند. در این بین سوالات امتحانات نهایی هم معترضین زیادی را به جای گذاشته است. عده‌ای معتقدند نمونه سوالات پایه اول هیچ تناسبی با آموزش آنلاین نداشته و بسیار سخت و جزئی طراحی شده بودند. سخت بودن سوالات به اندازه‌ای بوده است که بیم آن وجود دارد تعدادی از دانش‌آموزان نتوانند در پایه بعد در سال تحصیلی آینده حاضر شوند. همچنین عده‌ای دیگر بر این باورند که سوالات امتحانات نهایی باید سخت طراحی شوند تا ترس از نسل آینده بیسواد کمتر شود و دانش‌آموزان با آگاهی از سطح دشواری سوالات برای کسب نمره قابل قبول بیشتر تلاش کنند.

امتحان سخت و شرایط آموزش یکسان

یکی از دانش‌آموزان به آفتاب یزد گفت: « من امسال اصلا نتوانستم مانند سال‌های قبل مطالب درسی را یاد بگیرم و با تمرین آن‌ها را نهادینه کنم. به همین دلیل زمانی که سوالات امتحان نهایی را دیدم یک لحظه از شدت استرس فقط گریه کردم زیرا حتی معلمان هم به ما گفته بودند که طراحان سوال قطعا شرایط را در نظر می‌گیرند وسوالات بسیار سخت طراحی نمی‌کنند. اما بسیاری از سوالات جزئی بودند و بسیاری از دوستان من نمی‌توانند از این امتحانات نمره قبولی را کسب کنند. ما واقعا نگران هستیم و‌ای کاش مسئولین این نگرانی‌ها را درک کنند. » یکی از معلمین در این باره اینگونه می‌گوید: « امتحان ریاضی پایه نهم اشک همه دانش‌آموزان مدارس دولتی و خانواده‌ها را درآورده است.امتحان باید در شرایط برابر و یکسان برگزار شود، نه اینکه تنها دانش‌آموزان مدارس خاص که از بهترین امکانات برای برگزاری کلاس‌های مجازی برخوردار می‌باشند بتوانند در این امتحانات نمره قبولی را کسب کنند. بسیاری از مدارس دورافتاده و دولتی از کوچکترین امکانات مجازی برای برگزاری کلاس‌ها محروم هستند. حتی نیمی از دانش‌آموزان فاقد گوشی می‌باشند و بنا به بخشنامه‌های مکرر آموزش و پرورش تا حالا بارها اسامی دانش‌آموزان فاقد گوشی موبایل ارسال شده است ولی اقدام قابل توجهی صورت نگرفته است.حالا چگونه یک مدرسه دولتی بدون امکانات مجازی با مدارس خاص رقابت کند؟ طراحان سوال باید به گونه‌ای سوال امتحانات را طراحی نمایند که مدارس محروم هم بتوانند انتخاب رشته کنند.با این امتحان ریاضی پایه نهم شاید ٩٠ درصد دانش‌آموزان مدارس دولتی تجدید شوند و نتوانند انتخاب رشته کنند. امتحان سخت باید با شرایط آموزش یکسان برگزار شود. »

امتحانات باید سخت باشند

یکی از والدین به آفتاب یزد گفت: « باید امتحانات نهایی سخت باشند.زیرا ما همچنان این ترس را داریم که نسل بعد نسل بیسوادی باشند.عده‌ای از پدر و مادرها هم از سخت بودن سوالات گله مند هستند و این بسیار تعجب برانگیز است.باید امتحانات سخت باشد و نباید هرکس بتواند نمره قابل قبولی را در آن‌ها کسب کند.خدا رحم کند اگر زودتر بساط کرونا جمع نشود، با تاسف معلوم نیست نسل بعدی چقدر سواد خواهند داشت؟ » والد دیگری در این باره گفت: « سوالات امتحان ریاضی پایه نهم که به صورت استانی و حضوری برگزار گردید، از نظر تعداد سوال بسیار زیاد، بسیار سخت، ریز و نکته‌ای بود.جا داشت در این شرایط کرونایی و تدریس غیرحضوری، طراح سوال ملاحظه دانش‌آموزان را می‌کرد و سوالات مناسب‌تری طرح می‌شد. »

تمرکز بر مباحث کلی

در ادامه محمدرضا نیک نژاد کارشناس آموزشی در این باره به آفتاب یزد گفت: «سوالات امتحانات نهایی سخت هستند.زیرا عموما امتحان نهایی تنها یک تجربه در طول زندگی دانش‌آموز است. امتحان نهایی در فضایی برگزار می‌شود که دانش‌آموزان با آن آشنایی ندارند و برگه‌ها هم توسط افرادی جز معلم خود دانش‌آموز تصحیح می‌شوند.همچنین لازم به ذکر است که سخت گیری‌ها برای امتحانات نهایی به دلیل تاثیر آن در کنکور است. اما عموما تصور دانش‌آموزان حتی در زمان آموزش حضوری این بوده است که امتحانات نهایی سخت هستند ولی بخشی از سختی سوالات مربوط می‌شود به وضعیت برگزاری آزمون و حس روانی‌ای که دانش‌آموزان نسبت به این امتحانات دارند. از نظر من سطح سوالات با گذشته متفاوت نبوده اما چون آموزش مجازی بوده است دانش‌آموزان بیشتر گله مند هستند. در بسیاری از مدارس روند آموزش در کلاس‌ها کارآمدی گذشته را نداشته است و طراحان سوال باید با این وضعیت سازگار می‌شدند و تمرکز را بر سوالات درون کتاب می‌گذاشتند. یعنی نباید سختگیری مثل هرسال باشد زیرا آموزش امسال آموزش کارآمدی نسبت به گذشته نبوده است. اگر در گذشته امتحان نهایی سخت طراحی می‌شد قابل قبول بود اما الان در این شرایط طراحی سوال سخت قابل قبول نیست. به نظر می‌آید فضای آشفته امروز دانش‌آموزان در این مورد تا حدودی روحی روانی باشد. اگر من طراح سوال بودم سوالات روان‌تری طراحی می‌کردم و بر نکات کلیدی کتاب متمرکز می‌شدم. طراحان سوال باید به شرایط دانش‌آموزان در این دوران توجه کنند.

منبع: خبر فوری 

انواع مدارس در ایران

مدارس متعددی با ساختارها و سیستم‌های آموزشی نسبتا متفاوتی در ایران وجود دارند اما به طور کلی مدارس دولتی و غیرانتفاعی در نظر عموم شناخته شده تر هستند. مدارس مختلف با توجه به اهداف آموزشی و خط مشی که دارند دارای ساختار و شاکله‌ی متفاوتی می باشند، فلذا در زمینه‌ِ‌ی ارائه‌ی خدمات و تجهیزات آموزشی، سرگرمی، غربالگری و ثبت نام دانش آموزان و دریافت شهریه به شیوه‌های گوناگون عمل می کنند.

خانواده‌ها با توجه به مهم ترین معیارهای انتخاب مدرسه و نیازهای آموزشی و توانمندی فرزندشان و با در نظر گرفتن الویت‌ها و سایرعوامل فیزیکی و روانشناختی، پس از تحقیقات میدانی و بررسی کارنامه عملکرد مدرسه  خوب طی سال های گذشته می توانند به نتیجه‌ی مطلوب در انتخاب مدرسه دست یابند.

از جمله انواع مدارس در ایران می توان موارد زیر را نام برد:

مدارس دولتی

 مدارس غیرانتفاعی

 مدرسه تیزهوشان

 مدارس تطبیقی

 مدارس هیئت امنایی

 مدارس اقلیت‌های مذهبی

 مدارس شبانه روزی

 مدارس رشدی یا تجربی

 مدارس شاهد

 مدرسه قرآنی

 مدارس ورزشی

 مدارس هوشمند

برخی از والدین پیش از ورود فرزندشان به بهترین مدرسه نسبت به انتخاب مهد کودک یا مدرسه برای گذراندن دوره‌ی پیش دبستانی دل نگرانی و دغدغه دارند. گذاراندن دوره‌ی آمادگی پیش از دبستان برای کودکان اجباری نیست اما با توجه به محتوا و مفاهیم آموزشی که در این دوره کسب می کنند، ضمن آشنایی با فضای آموزشی مهارت‌ها و آمادگی لازم را برای ورود به دبستان به دست می آورند. لذا انتخاب مدرسه یا مهد کودک برای گذاراندن این دوره بسیار حائز اهمیت می باشد.

در این دوره کودکان با مفاهیم ابتدایی علوم، ریاضی، شناخت حروف الفبا و …. آشنا می شوند، نقاشی، شعر، ساخت کاردستی و پرورش مهارت‌های زندگی برخی از فعالیت‌های آموزشی در این دوره هستند. علاوه بر این دوره‌ی پیش دبستانی یک تمرین فوق العاده و البته ضروری برای کودکانی است که به شدت به پدر و مادر خود وابسته هستند و ترس از جدایی دارند، با سپری کردن این دوره از نظر روانی و عاطفی این آمادگی را پیدا می کنند که برای چند ساعت از والدین خود دور باشند و با آرامش خاطر در کلاس درس حضور پیدا کنند.

تفاوت در ارائه‌ی خدمات آموزشی و سرگرمی، ساعات آموزشی و امکانات رفاهی از جمله عواملی هستند که باعث تفاوت پیش دبستانی در مدرسه خوب و مهد کودک می شوند. ضمن آنکه معیارها و عوامل مختلفی در انتخاب مهد کودک یا مدرسه به عنوان پیش دبستانی دخیل هستند که از جمله می توان به دولتی با غیرانتفاعی بودن مدرسه، خصوصی یا دولتی بودن مهد کودک و میزان شهریه هر یک از آنها اشاره کرد.

منبع: رویاد

مهمترین معیارهای انتخاب مدرسه خوب

مهمترین معیارهای  مدرسه خوب

لازم به ذکر است که معیارهای انتخاب مدرسه خوب در میان والدین متفاوت است و این احتمال وجود دارد که مواردی از نظر برخی والدین امتیاز مثبتی باشد و برای گروهی دیگر امتیازی منفی تلقی می‌شود. به‌عنوان مثال برای برخی از والدین فضای آموزشی مدرسه مهم است، گروهی از والدین برایشان مساله مسافت اولویت دارد و برای گروه دیگری فضای فرهنگی مدرسه و کادر اجرایی مدرسه مهم است. همچنین این معیارها با توجه به مقاطع تحصیلی مختلف و نیازهای دانش آموزان، شرایط اقتصادی و فرهنگی خانواده ها نیز متفاوت است.


از جمله معیارهای مهم انتخاب بهترین مدرسه می توان موارد زیر را نام برد:


1. کادر مدیریت مدرسه

قطعا موفقیت تحصیلی فرزند شما (خصوصا در مقاطع بالاتر) در مدرسه‌ای که یک مدیر توانمند، منظم و فعال دارد بیشتر خواهد بود. به‌همین دلیل توجه به نوع رفتار، سابقه، مهارت و تجربه کادر مدیریت مدرسه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. در مقاطع بالاتر، به‌تدریج کادر اداری و مدیریتی مدرسه اهمیت بیشتری پیدا می‌کند، چراکه یک مدیریت قوی می‌تواند کادر آموزش معمولی را هم با برنامه‌ریزی و هماهنگی به خوبی پیش ببرد و موفقیت تحصیلی فرزندتان را به همراه داشته باشد.


2. معلم و کادر آموزشی

معلم نقش مهمی در روند تحصیلی دانش‌آموزان دارد. به‌همین دلیل وجود یک معلم خوب در مدرسه، ضامن موفقیت فرزندتان خواهد بود. یک معلم توانمند که با مهارت‌ های کلاسداری آشناست، علاوه بر مهارت‌ تدریس باید ویژگی‌های عاطفی و مشکلات دانش آموزان را بشناسد و متناسب با شرایط آن‌ها رفتار کند.


معیار انتخاب مدرسه

این نکته در مقاطع ابتدایی خصوصا در کلاس اول دبستان از اهمیت بالاتری برخوردار است. برای فهم این‌که معلمان مدرسه خوب هستند یا نه، به سابقه تدریس آن‌ها و به موفقیت آموزشی مدرسه در آزمون‌های علمی توجه کنید. پیشنهاد می‌کنیم در این زمینه مقاله “ نقش معلم در تربیت دانش آموزان ” را مطالعه کنید.


3. کادر تربیتی و پرورشی

یکی دیگر از مسائلی که در انتخاب مدرسه باید به آن دقت کنید، فعالیت های فرهنگی مدرسه است. بچه‌ها در دوران مدرسه تاثیر زیادی از محیط و اطرافیان می‌پذیرند، لذا حتما برای کودک خود مدرسه‌ای انتخاب کنید که علاوه بردرس بچه‌ها حواسشان به رفتار و اعتقادات دانش‌آموز باشد. متاسفانه برای بسیاری از خانواده‌ها فقط مسائل آموزشی اولویت دارد و به سایر جنبه‌ها توجهی ندارند. 


حتما دقت داشته باشید، مدرسه خوب مدرسه‌ای است که کودک شما را برای حضور در جامعه مهیا کند و مهارت‌های ضروری زندگی را به فرزند شما بیاموزد. مدرسه‌ای که تمام توجه خود را معطوف به مسائل آموزشی کند، نمی‌تواند انسان مفیدی برای جامعه تربیت کند.


4. اهمیت فضا و امکانات آموزشی

تمیز بودن و ایمن بودن مدرسه نکات مهمی است که والدین به آن توجه ویژه‌ای دارند. اگر فرزندتان در مقاطع ابتدایی تحصیل می‌کند باید مدرسه فضای مناسبی برای تحرک و فعالیت‌های ورزشی داشته باشد. طراحی کلاس و نحوه چیدمان میز و صندلی در کلاس نیز از اهمیت خاصی برخوردار است و می‌تواند در روند آموزشی دانش‌آموزان موثر باشد. هم‌چنین ابزارهای کمک آموزشی نیز باید درحد استاندارد باشد، به‌خصوص برای مقطع ابتدایی که همه چیز را به‌صورت تصویری و لمسی و تجسمی، می‌توان منتقل کرد و هوش و سواد کودک را ارتقا داد.


ارتباط مدرسه با خانواده دانش آموزان

5. ارتباط مستمر با والدین

یک مدرسه خوب همواره در تلاش است تا با والدین دانش آموز در ارتباط باشد و آن‌ها را از وضعیت تحصیلی و رفتاری فرزندشان باخبر سازد. البته باید به این نکته نیز توجه کرد که انتقال تمام نکات به اولیا باعث می‌شود احساس استقلال دانش‌آموز از بین برود و ممکن است شخصیت دانش‌آموز آسیب ببیند.


برای کسب اطلاعات بیشتر درخصوص اهمیت ارتباط والدین با مدرسه حتما مقاله “ چرا اولیا و مدرسه باید با یکدیگر در تماس باشند؟ “را به صورت کامل مطالعه کنید.


6. فعالیت‌های فوق برنامه

برگزاری کلاس‌های فوق برنامه در حد متعادل مانند کلاس های آمادگی کنکور، کلاس‌های فوق برنامه برای پیشرفت برنامه‌های درسی و حتی کلاس‌های رباتیک، موشک آبی، پل ماکارونی و … نقش مهمی در موفقیت تحصیلی فرزندتان دارد. البته مدارسی که کلاس‌های فوق برنامه سنگین و خیلی فشرده دارند، لزوما یک مدرسه خوب نیستند، چراکه اینگونه مدارس معمولا فرزندتان را خسته و از درس دلزده می‌کنند.


کلاس فوق برنامه

7. فاصله تا محل سکونت

حتما می‌دانید که یک مدرسه خوب، لزوما نزدیک محل سکونت شما نیست. اما، به این نکته هم توجه داشته باشید که فاصله زیاد مدرسه تا محل سکونت و صرف روزانه ۱ یا ۲ ساعت زمان برای رفت و آمد، فرزندتان را خسته خواهد کرد، خصوصا اگر فرزندتان در مقطع ابتدایی مشغول به تحصیل است. از طرف دیگر، فاصله مدرسه تا خانه، برای دانش آموزانی که خودشان مسیر را طی می کنند، اهمیت بسیار زیادی دارد.


8. رضایت دانش آموزان فعلی مدرسه

یکی از معیارهای انتخاب مدرسه خوب پرس‌وجو از والدین محصلانی است که در همان مدرسه درس خوانده یا می‌خوانند. با این کار می‌توانید اطلاعات خوبی درخصوص کادر مدیریت، رفتار معلم‌ها و وضع علمی مدرسه به‌دست آورید. البته توجه داشته باشید که نظرات یک فرد اصلا ملاک خوبی نیست و باید نظرات چندین نفر را بپرسید تا در آخر بتوانید براساس آن‌ها تصمیم گیری کنید.


معیارهای انتخاب مدرسه خوب

9. شهریه 

هزینه ثبت نام قطعا یکی از معیارهای مهم در انتخاب مدرسه است. برخی از والدین بر این باورند که ملاک یک مدرسه خوب پرداخت شهریه بسیار بالا و هزینه‌های اضافی است، درصورتیکه اینگونه نیست.


به عقیده‌ برخی روانشناسان ثبت نام در برخی مدارس غیردولتی و پرهزینه خصوصا برای خانواده‌هایی که توان مالی بالایی ندارند، کودک را از محیط طبیعی جامعه دور می‌کند و سطح خواسته‌های وی را به طرز چشمگیری افزایش می‌دهد. به‌همین دلیل والدین باید دقت کنند که اغلب خانواده‌هایی که در یک مدرسه ثبت‌نام می‌کنند در یک طبقه‌ اجتماعی تعلق داشته باشند.


10. فعالیت‌های ورزشی

شاید در ظاهر فعالیت‌های ورزشی مدرسه برای خانواده‌ها اهمیت چندانی نداشته‌باشد، اما این مسئله برای بچه‌ها به خصوص پسرها بسیار مهم است و یکی از شیوه‌های اصلی علاقه‌مند کردن کودکان به مدرسه است. دانش‌آموزان در این سن انرژی زیادی دارند و عاشق رقابت و مسابقه هستند، لذا برگزاری مسابقات مختلف در مدرسه و توجه به فعالیت‌های ورزشی می‌تواند از معیارهای مهم در انتخاب مدرسه باشد.

منبع: رویاد


زمان اصلاح سفارش و توزیع کتابهای درسی دانش آموزان اعلام شد 

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت: مدارس کار توزیع کتاب های درسی بین دانش آموزان را از ۱۰ شهریورماه آغاز و تا ۱ مهرماه ادامه خواهند داد.


به گزارش ایسنا، حسن ملکی در گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزش و پرورش استان ها، در اردوگاه شهید باهنر تهران، از تیراژ  ۱۴۶میلیون کتاب در سال، خبرداد و اظهار کرد: زمان ثبت سفارش کتاب های درسی به شکل گروهی و انفرادی دانش آموزان میان پایه، از دوم تا ششم ابتدایی، و پایه های هشتم، نهم، یازدهم و دوازدهم؛ از ۲۲ فروردین آغاز شده و تا ۲۲خردادماه ادامه دارد.


وی زمان اصلاح سفارش برای همه دوره‌های تحصیلی را ۱۴خردادماه اعلام و عنوان کرد: توزیع کتاب های درسی از منطقه به مدرسه از ۳۰ مردادماه آغاز می شود.


دکتر ملکی تصریح کرد: مدارس نیز کار توزیع کتاب های درسی بین دانش آموزان را از ۱۰ شهریورماه آغاز و تا یکم مهرماه ادامه خواهند داد.


وی آمار دانش آموزان نمونه سوال پایه  اول را، ۱۱میلیون و ۵۰۰ هزار نفر اعلام  کرد و افزود: تا کنون ۸ میلیون و یکصد هزار ثبت سفارش کتاب درسی برای دانش آموزان میان پایه، داشته ایم بنابراین بیش از ۳میلیون و ۴۰۰هزار نفر از دانش آموزان مذکور،  همچنان اقدام به ثبت سفارش کتاب نکرده اند.


رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، ثبت سفارش کتاب های درسی پایه های ورودی؛ اول، هفتم و دهم را از ۶ تیرماه اعلام و عنوان کرد:  کارگروه ناظر بر ثبت کتاب های درسی همچنان فعال باشند و فرآیند ثبت سفارش را پیگیری کنند.


به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وی در خصوص قیمت کتاب های درسی اظهار کرد: با پیگیری های وزیر آموزش و پرورش، کاغذ مورد چاپ کتاب های درسی، با ارز ۴۲۰۰ تومانی تامین شده است، بنابراین میانگین افزایش قیمت کتاب های درسی در دوره ابتدایی و دوره های اول و دوم متوسطه، حدود ۲۵ درصد و در رشته های فنی و حرفه ای و کاردانش  ۲۸ درصد است.

منبع: ایسنا


ویژگی های مدرسه خوب


موارد زیر را می توان بخشی از معیارهای مهمی دانست که مدرسه خوب برای تعلیم و تربیت فرزند شما باید دارا بوده  و از آن به عنوان استانداردی در انتخاب و تصمیم نهایی خود برای محل آموزشی فرزندان، بهره برد. مدرسه خوب، نقطه اغاز مهارت دوست یابی و اندیشه سازی  است.


مدرسه خوب همیشه معلم  خوب دارد. 


حتی اگر محیط مدرسه و ابزارهای تعلیم و تربیت، معمولی و سنتی و غیر فناورانه باشد، اما کادر آموزشی مجرب و کارآزموده در مدرسه مشغول به کار باشند، احتمالا یکی از ویژگی های مهم یک مدرسه خوب را در این مکان آموزشی پیدا کرده اید. اگر مدرسه مورد نظر شما، کارد آموزشی حرفه ای دارد، حتما به فهرست انتخاب های شما اضافه شود.


آن چه که موفقیت اصلی فرزند شما را در ۹ ماه تحصیلی تضمین می کند، معلم خوب است. معلم خوب، فقط فردی با مدرک دکتری در فلان رشته نیست. معلمی، یک حرفه و یک هنر است و نیاز به تجربه و آموزش دارد. معلم خوب، معلمی است که معلم خوب داشته و آموزش خوب دیده است. معلم خوب در یک مدرسه خوب، ضامن موفقیت خواهد بود.


برای فهم این که معلمان مدرسه خوب هستند یا نه، به سابقه تدریس نگاه کنید. به موفقیت اموزشی مدرسه در آزمون های علمی و ورزشی و هنری سالانه و نتایج اخذ شده توجه کنید. به سن و تحصیلات و پوشش معلمان، بی توجه باشید. این ها، برای فرزند شما، علم به ارمغان نمی اورد و آن چه مهم است، سواد معلم است. از طریق اولیا دانش آموزانی که سال قبل، فرزندان خود را در این مجموعه، ثبت نام کرده اند، درباره معلمان سال تحصیلی مورد نظر فرزند خود، استعلام کنید.


مدرسه خوب همواره فضای اموزشی کافی دارد


فضای آموزشی کلا در ۳۱ استان کشور چه در مدارس غیر انتفاعی، چه دولتی، چه تیزهوشان، مناسب نیست و ناگفته پیداست که ۱۴ میلیون دانش آموز در چند صد هزار کلاس درس، جای کافی برای استقرار و توسعه اموزش و تربیت ندارند. مدرسه خوب را باید مدرسه ای دانست که فضای آموزشی کافی دارد. فضای کافی، الزاما، خیلی بزرگ نیست. حیاط مدرسه،  جایی است که فرزند شما قرار است ۹ ماه از ۱۲ ماه سال، خود را با آن وفق داده و در ان ورزش کند و با هم کلاسی هایش صحبت کند.


اگر فضای آموزشی، کافی نباشد، یعنی راهرو ها کوچک باشد،‌سقف کلاس ها کوتاه باشد، حیاط کوچک و دارای پستی و بلندی باشد، فضای آزمایشگاه ها، محدود و استقرار دانش آموزان در یک کلاس، بیش از حد مجاز باشد، حتما این مدرسه خوبی برای دانش آموز شما نیست. حتما همین حالا، شما به عنوان فردی که چند دهه پیش در مدارس کوچک و شلوغ دهه هفتاد و دهه شصت و ماقبل، تحصیل کرده اید، خاطر خوبی ندارید.

منبع: روزیاتو