در واژهشناسی (ترمینولوژی) آموزش و پرورش در تعریف عبارت مطالعات تیمز و پرلز/Timss and Pearl’s Study آمده است: مطالعه بینالمللی روندآموزش ریاضیات و علوم که روند پیشرفت در این دروس را در پایه چهارم ابتدایی و سوم راهنمایی در کشورهای عضو ارزیابی میکند.
مطالعه تطبیقی و یک برنامه ابتکاری برای بررسی عوامل گوناگونی که در زمینه سواد خواندن وجود دارد و با یادگیری دانشآموزان پایه چهارم ابتدایی مرتبط است یا مطالعه بینالمللی پیشرفت سواد خواندن که چهل کشور از سراسر جهان در آن عضویت دارند.
این مطالعه روند دادهها را در سطح بینالمللی به فاصله هر پنج سال یکبار، تحت نظر انجمن بینالمللی ارزیابی پیشرفت تحصیلی (IEA) و بر اساس محورهای زیر مورد سنجش و مقایسه قرار میدهد:
مقایسه عملکرد کشورها از نظر پیشرفت سواد خواندن در پایه چهارم ابتدایی، مقایسه صلاحیتها و تواناییهای دانشآموزان در ارتباط با اهداف و معیارهای آموزش خواندن، مقایسه تاثیر عواملِ محیطی، فرهنگی، خانوادگی و چگونگی آموزش والدین به کودکان در زمینه سواد خواندن، مقایسه عوامل مربوط به سازماندهی، زمانبندی درسی، مواد آموزشی، فرآیند «یادگیری خواندن» در مدارس، مقایسه نظام برنامهریزی درسی و رویکردهای تدریس در «آموزش خواندن».
برای مشاهده متن کامل اینجا http://tizland.ir/show/?id=4499 کلیک کنید
به درخواست هشتمی های عزیز،آزمون مبحثی ریاضی فصل اول:عددهای صحیح و گویاپایه 8 اُم (خیلی سبز) در سایت قرار گرفت.
برای مطالعه کامل متن اینجا http://tizland.ir/show/?id=4498 خبر کلیک کنید.
توجه ویژه به استعدادهای برتر در نظام آموزشی اغلب کشورهای جهان امری پذیرفته شده و مهم است. با توجه به اینکه منافع توجه به این دانشآموزان، تمام جامعه را شامل میشود، ضروری است برای پاسخ به نیازهای آنها برنامهریزی دقیقی شود.
بر اساس تعریف «سند راهبردی کشور در امور نخبگان»، «صاحب استعداد برتر» به فردی اطلاق میشود که با توجه به ویژگیهای ذاتی خود امکان رسیدن به مرحله نخبگی ـ یعنی اثرگذاری بارز در سرعت بخشیدن به پیشرفت و اعتلای کشورـ را داراست.
در ادبیات تخصصی این حوزه، عبارات «استعداد برتر»، «استعداد درخشان»، «تیزهوش» و نیز عبارت «gifted and talented» به دانشآموزانی اطلاق میشود که به موجب توانمندیهای برجستهشان دارای قابلیت یا عملکرد سطح بالایی هستند.
با وجود اختلاف نظر پیرامون مفهوم استعداد برتر و روشهای شناسایی و پرورش افراد واجد این خصوصیت، «توجه ویژه به استعدادهای برتر» در نظام آموزشی اغلب کشورهای جهان امری پذیرفته شده و پراهمیت است، حتی در برخی از تعاریف ارائه شده از دانشآموز تیزهوش، این موضوع مطرح شده است که این دانشآموزان به دلیل قابلیتها و ویژگیهای بسیار متفاوت خود نسبت به دانشآموزان معمولی به برنامههای آموزشی و پرورشی متفاوتی نیازمندند و باید برای آن برنامهریزی ویژهای داشت. سوالی که میتوان در اینجا مطرح کرد آن است که دلیل چیست؟
برای مشاهده ادامه مطلب اینجا http://tizland.ir/show/?id=4497 کلیک کنید
ریاضی همیشه از دروس مهم در نزد دانش آموزان ایرانی بوده است. کلا اگر یک دانش آموز ریاضی بلدنباشد و مثلا ادبیاتش فوق العاده باشد از نظر خانواده های ایرانی یک جای کار می لنگد.
این حساسیت همیشه مورد توجه نشرهای کتب کمک درسی بوده است. یکی از این نشرها که اصل فعالیت خود را بر روی کتاب های ریاضی گذاشته است نشر جویا مجد است.
انتشارات جویا مجد چند سالی هست که جدی تر از پیش کار خودش را شروع کرده است. این انتشارات با نشر چند کتاب ریاضی با مدل های متفاوت حضور موفقی در میان کتاب های کمک درسی داشته است.
نویسنده تمام کتاب های انتشارات جویا مجد کریم کرمی است. کتاب های این انتشارات مختص پایه های هفتم، هشتم و نهم (متوسطه اول) است.
برای اطلاعات بیشتر اینجا http://tizland.ir/show/?id=4496 کلیک کنید
دبستان علامه طباطبایی اقدام به برگزاری کارگاهی با موضوع «آموزش فلسفه برای کودکان» ویژه ی کودکان و نوجوانان و مادران، مربیان و علاقمندان به یادگیری مهارت های تفکر کرده است.
برای مشاهده متن کامل خبر اینجا http://tizland.ir/show/?id=4495 کلیک کنید