سوالات تحلیلی در آزمون استعداد های درخشان

سوالات استعداد تحلیلی به شیوه غیرکلامی و چهارگزینه ای به منظور ارزیابی توانایی تحلیل، ریشه یابی، طبقه بندی و سازمان دهی مطالب و مباحث گوناگون طراحی می شود.لازم به ذکر است طراحی این سوالات صرفا مبتنی بر محتویات کتاب درسی نخواهد بود.

 

 

 برای درک این مطلب ویدیوهای زیر را مشاهده کنید:

 

 

 

 

 

 

 

 

توقف پذیرش دانش آموز در دبیرستان های تیزهوش تهران

محمد نستوه در مصاحبه با خبرگزاری صدا و سیما با اشاره به اینکه آزمون ورودی برای دبیرستان های تیزهوشان شهر تهران برگزار نمی شود، افزود: پذیرش دانش آموز در دبیرستان های تیزهوشان شهر تهران در سال های گذشته بیش از حد استاندارد بوده و بنابراین دانش آموز جدید ثبت نام نخواهد شد.

وی تاکید کرد: دانش آموزانی که در این مدارس تحصیل می کنند، به تحصیل خود در همین مدرسه ادامه می دهند و یا به سایر مدارس منتقل خواهند شد.

نستوه گفت: در استان ها و یا شهرستان هایی که دو مدرسه ویژه دانش آموزان تیزهوش وجود دارد بنا به تشخیص کمیته برنامه ریزی استان این مدارس یا با یکدیگر ادغام می شوند و یا پذیرش دانش ‌آموز در آنها متوقف می شود.

نستوه خاطرنشان کرد: در شهرهایی با بیش از یک مدرسه تیزهوش در جنسیت و دوره تحصیلی انتقال دانش آموز از مدرسه به مدرسه دیگر ممنوع است.

وی افزود: برگزاری هرگونه کلاس ویژه دانش آموزان تیزهوش در مدارس دولتی و غیردولتی، غیرقانونی است و برگزاری هرنوع آزمون برای شناسایی دانش آموزان تیزهوش نیز وجاهت قانونی ندارد.

معاون سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان خاطرنشان کرد: دانش آموزان مدارس استعدادهای درخشان فقط از طریق ‌آزمون سراسری ورودی این سازمان به این مدارس وارد می شوند.

نستوه با اشاره به اینکه برخی موسسات علمی برای جذب دانش آموز نخبه به تبلیغات غیرقانونی روی می آورند تاکید کرد: خانواده ها فریب این تبلیغات از جمله بورسیه در دانشگاه های معتبر خارجی و ادامه تحصیل در خارج از کشور را نخورند.

وی تصریح کرد: تخلفات این موسسات غیردولتی از طریق مرکز ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات آموزش و پرورشپیگیری شده است و با متخلفان برخورد خواهد شد.

نستوه یادآور شد: آموزش و پرورش هیچ مدرسه ای ویژه دانش آموزان تیزهوش به غیر از مدارس استعدادهای درخشان ندارد.

وی گفت‌: شهریه مدارس استعدادهای درخشان به میزان 50 درصد شهریه مدرسه غیردولتی هر منطقه ای است که در سه ماه اول هر سال به این مدارس ابلاغ می شود.

 

منبع دریافت این مطلب : عصر ایران

بازدید معلمان ایرانی از مدرسه تیزهوشان گمینازیا مینسک روسیه

به گزارش تیزلند و به نقل از خبرنگار آموزش و پرورش پانا، سرپرستی ترکیه و کشورهای آسیای میانه اعلام کرد با درخواست رسمی مجتمع آموزشی ایران از سفارت جمهوری اسلامی ایران در مینسک و با هماهنگی آموزش و پرورششهر مینسک مجوز بازدید از مجتمع تیزهوشان (گیمنازیا) شماره 50 مینسک داده شد.

مدیر مجتمع و تعدادی از همکاران آموزشی به همراه مترجم سفارت در این بازدید حضور داشتند.

در بلاروس دانش آموزان 11 سال تحصیل می کنند و از پایه چهارم تحصیلی با یک آزمون دانش آموزان به مدارس تیزهوشان راه می یابند.

فرق مدارس تیزهوشان با مدارس عادی در ساعات تدریس است. در مدارس عادی روزانه 5 ساعت درس دارند و در مدارس تیزهوشان روزانه 7 ساعت درس دارند.

کلاسها در مدارس تیزهوشان از ساعت 7 صبح تا 3 بعد از ظهر برگزار می شود که هر زنگ 45 دقیقه و 10دقیقه استراحت دارد.

مدرسه در 5 روز هفته برقرار است و روزهای شنبه کلاس های فوق العاده برگزار می شود.

اینترنت و سیستم کامپیوتری در همه کلاس ها وجود دارد و از 3 سال پیش کلاس ها به سیستم دیتا مجهز شده و در صورت لزوم استفاده می شود.

دبیران توسط مدیر مجتمع انتخاب و پس از تایید اداره به کار گرفته می شوند.

مدارس تا پایه چهارم ابتدایی رایگان بوده و از پایه پنجم اولیاء هفته ای 8 دلار هزینه پرداخت می کنند.

همه مدارس توسط دولت و تقریبا مشابه هم ساخته می شود و مدارس تیزهوشان امکانات خاصی ندارند و همه مدارس از نظر امکانات فیزیکی یکسان هستند.

 

منبع دریافت این مطلب : پانا

چهار درس جدید برای دبیرستانی ها

به گزارش تیزلند به نقل از عصر ایران، وزیر آموزش و پرورش از افزوده شدن چهار درس جدید به متوسطه دوم از سال آینده خبر داد و گفت: این واحدهای درسی برای جبران خلاهای آموزشی موجود تدوین و وارد جدول برنامه درسی خواهد شد.

به گزارش ایسنا، علی اصغر فانی که در شبکه پنجم سیما حضور یافته بود در پاسخ به انتقاداتی پیرامون کارآمدیمحتوای درسی در آموزش و پرورش گفت: مطالبی که در مدرسه می‌خوانید همگی به درد می خورند و دانشمندان بزرگی از همین مدارس برخاسته اند. همین دانشمندان هسته ای نیز در مدارس جمهوری اسلامی درس خوانده اند.

وی در ادامه به مروری بر تغییر و تحولات صورت گرفته در آموزش و پرورش از بدو انقلاب اسلامی تا کنون پرداخت و اظهار کرد: نقشه راه سند تحول تصویب شده و در حال اجراست.

فانی ادامه داد: در راستای جبران خلاهای آموزشی برای اولین بار در برنامه درسی متوسطه دوم درس انسان و محیط زیست را پیش بینی کردیم. همچنین درس سلامت و تندرستی و سواد رسانه ای نیز به عنوان دروس جدید برای متوسطه دوم پیش بینی شده اند. در مجموع چهار درس دو واحدی جدید از سال آینده وارد برنامه درسی مقطع متوسطه دوم خواهد شد.

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این سوال که چرا برخی دانش آموزان مدرسه را دوست ندارند گفت: برای اینکه یک دانش آموز مدرسه اش را دوست داشته باشد اقدامات بسیاری باید انجام شود. به عنوان مثال برخی معلمان از روش های تدریس فعال استفاده و دانش آموزان را درگیر درس می کنند.

وی افزود: ما بکارگیری روش تدریس فعال را شروع کرده ایم ولی ایجاد تحول و نهادینه سازی این روش زمانبر است. شاید یکی از علل زمانبر بودن این امر آن بوده است که تا چندسال قبل نقشه راهی نداشتیم اما اکنون مجهز به نقشه راه هستیم.

فانی با بیان اینکه بحث تفاوتهای فردی در سند تحول به شدت مورد تاکید است گفت: بعضا انتقاداتی بر روش ارزیابی توصیفی وارد می شود و برخی خانواده ها در برابر آن مقاومت می کنند اما روش توصیفی می تواند اضطراب را از دانش آموز بگیرد و زمینه های رشد را در وی ایجاد و این تفاوت های فردی را لحاظ کند در واقع هر دانش آموز با خودش مقایسه می شود.

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی درباره نحوه انتقال مفاهیم به کودکان در مقطع ابتدایی و حجم بالای حفظیات گفت: فازاول تغییرات در مقطع ابتدایی بر اساس سند تحول به پایان رسیده است و اصلاحات لازم بر روی آن اعمال می شود. مفاهیمی چون آموختن برای بکار بستن، آموختن برای زیستن و آموختن برای با دیگران زیستن در محتوای درسی مورد توجه است.

فانی ادامه داد: تغییرات تا پایه نهم انجام شده و کلاس دهم برای اولین بار از سال آینده مستقر می شود.

منبع دریافت این مطلب : عصر ایران

یک میلیون و 300 هزار دانش آموز غیردولتی در کشور تحصیل می کنند

به گزارش تیزلند و به نقل از خبرنگار آموزش و پرورش پانا، مرضیه گرد عصر روز گذشته در اجلاس کشوری موسسان مراکز و مدارس غیردولتی مشهد با اشاره به اینکه هدف این جلسه تبادل نظر و برنامه ریزی برای فعالیت های ادامه سال تحصیلی و انتقال آخرین تصمیمات وزارت آموزش و پرورش از بحث مهم تفاهم نامه با بانک ها و تعیین تکلیف شهریه است اظهار داشت: شاخص های شهریه باید توسط شورای نظارت هر استان بررسی شود و بعد از وارد کردن اطلاعات هر مدرسه داخل سامانه و سپس شهریه ها تعیین و به اطلاع والدین برسد.

وی در ادامه با بیان اینکه فرآیند این کار مدنظر ما قرار دارد گفت: بیش از 27 سال در قانون، تدوین الگوهای شهریه را داشتیم اما به دلیل عدم اجرایی شدن آن نتوانستیم پیشرفتی در این حوزه داشته باشیم و خوشبختانه در دوسال گذشته روند اجرایی شدن قانون را پیگیری کرده و شهریه ها را سامان دهی کردیم.

گرد با تصریح این موضوع که در گذشته شهریه مدارس، سالانه با ضریب 20 تا 25 درصد افزایش همراه بود خاطر نشان کرد: در نتیجه آن مدارسی که پایه خوبی داشتند مرتبا با رقم چشمگیری افزایش همراه بوده و اعداد و ارقام واقعی نبود.

وی یکی از شاخص های قانون را تعیین فضا، نیروی انسانی و امکانات و تجهیزات برای بالا بردن شهریه اعلام کرد و افزود: قاعدتا مدرسه ای که از لحاظ امکانات در سطح پایینی قرار دارد نباید شهریه بالایی بگیرد؛ و از نظر ما یکسان سازی مدارس زمانی صورت می گیرد که همه در سطح استاندارد قابل قبولی باشند که این الگو توسط ما در سامانه نرم افزاری تهیه و ثبت می شود.

این مقام مسئول تایید ارقام شهریه را توسط شورای نظارت و مدیرکل آموزش و پرورش هر استان دانست و با اشاره به این که حدود یک میلیون و 300 هزار دانش آموز در مدارس غیر دولتی مشغول به تحصیل داریم خاطر نشان کرد: این رقم معادل با 12 درصد از دانش آموزان کل کشور را تشکیل می دهند که در حدود 13 هزار مدرسه غیر دولتی تحصیل می کنند.

وی گفت: معتقدیم افزایش هر یک دانش آموز در مدرسه غیر دولتی کمکی به مدارس دولتی است.

منبع دریافت این مطلب : پانا